دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲
«راهنمای موضوعی سعدی‌شناسی» به بازار کتاب آمد

جدیدترین کتاب کاووس حسن‌لی، پژوهشگر و مدیر قطب علمی پژوهش‌های فرهنگی و ادبی فارس، با عنوان «راهنمای موضوعی سعدی‌شناسی» از سوی انتشارات دانشگاه شیراز منتشر و راهی بازار کتاب شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی قطب علمی پژوهش‌های فرهنگی و ادبی فارس، کتاب «راهنمای موضوعی سعدی‌شناسی» به همت کاووس حسن‌لی و لیلا اکبری تدوین و به تازگی از سوی انتشارات دانشگاه شیراز منتشر شده است.

در بخش درآمد کتاب «راهنمای موضوعی سعدی‌شناسی» در باره این اثر آمده است: «سخن‌سنجان زبان فارسی، سعدی شیرازی را «استاد مسلم سخن» نامیده‌اند و همواره بر جایگاه بلند او در ادب فارسی پای فشرده‌اند و سعدی‌پ‍‍‍‍ژوهان ارجمند نیز تاکنون برای تبیین این جایگاه آثار ارزنده‌ای را پدید آورده‌اند، اما راست آن است که آن‌چه تاکنون در پیوند با سعدی پدید آمده و پژوهش‌هایی که درباره آثار او منتشر شده، در سنجش با نقش فراگیر او در فرهنگ ایرانی، بسیار ناچیز است و کارنامه سعدی‌پژوهی با آن‌که در دو سه دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته، همچنان کم برگ و بار مانده است.»

در ادامه این مطلب می‌خوانیم: «یکی از عواملی که می‌تواند به انگیزه‌مندی پژوهشگران و رونق تحقیقات کمک کند، هموار کردن مسیر پژوهش وآسان کردن امکان دسترسی است. در کارنامه پژوهش‌های ادبی ایران هنوز جای بسیاری از تحقیقات بنیادی و پژوهش‌های پایه‌ای خالی است. و هنوز به آسانی و سادگی نمی‌توان به بسیاری از منابع دسترسی داشت. در سایه توانایی نرم‌افزارهای رایانه‌ای، جست‌وجو درمنابع ادبی به آسانی امکان‌پذیر است؛ اما بدیهی است که ابتدا باید این منابع به شیوه‌ای درست و شایسته به رایانه سپرده شود تا امکان جست‌وجو فراهم گردد. از همین رهگذر است که جست‌وجو در محتوای کتاب‌ها، که معمولا به حافظه رایانه سپرده نمی‌شوند، در مقایسه با محتوای مقاله‌های منتشرشده، به آسانی صورت نمی‌پذیرد. و بسیاری از مطالب ارزشمند کتاب‌ها درتحقیقات ادبی از چشم پژوهشگران پنهان می‌ماند.»

مولف در ادامه تاکید کرده است: «ایجاد «راهنمای موضوعی» برای کتاب‌ها می‌تواند بخشی از این کاستی‌ها را برطرف نماید. کتاب «راهنمای موضوعی حافظ‌شناسی» (حسن‌لی، کاووس؛ 1388)، نخستین کتابی است که به گونه‌ای گسترده فهرست موضوعی آثار پدید آمده در پیوند با یکی از سخن‌سرایان ایران را نشان می‌دهد. انتشار کتاب «راهنمای موضوعی حافظ‌شناسی» و واکنش تحسین‌آمیز بسیاری از حافظ‌شناسان و استقبال حافظ‌پژوهان انگیزه‌ای شد، تا طرح «راهنمای موضوعی سعدی‌شناسی» که از سال 1387آغاز شده بود، با قوت بیشتر پی‌گیری شود و با لطف خدای مهربان به انجام برسد.»

این طرح دربرگیرنده کتاب‌هایی است که تا سال 1380 خورشیدی درباره سعدی و به زبان فارسی منتشر شده است. با توجه به این که راهنمای موضوعی سعدی‌شناسی در بخش مقاله‌ها، در طرحی دیگر پی‌گیری می‌شود، کتاب‌هایی که مجموعه مقاله بوده‌اند، از این طرح کنار گذاشته شده‌اند.

حجم کتاب‌هایی که در طرح «راهنمای موضوعی سعدی‌شناسی» بررسی شده، 70 جلد و کمتر از کتاب‌هایی است که در تدوین کتاب «راهنمای موضوعی حافظ‌شناسی» (230 جلد) بررسی شد.

برای استفاده آسان‌تر از نتایج این پژوهش، موضوعات گوناگون استخراج شده، همچون کتاب «راهنمای موضوعی حافظ‌شناسی» در پنج فصل با عنوان‌های دسته‌بندی شده است: «زندگی سعدی»، «اندیشه سعدی»، «سخن سعدی»، «موضوعات دیگر» و «بررسی آثار سعدی». همچنین برای آشنایی بیشتر با موضوعات کتاب، مدخل‌های فرعی فصل‌های پنج‌گانه، نیز در فهرست مطالب نمایه شده است.

از سوی دیگر برای پرهیز از افزایش حجم کتاب و پیشگیری از تکرار مکررات، تنها به یادکرد نشانی موضوعات بسنده شده است. همچنین در ذکر نشانی کتاب‌هایی که فهرست موضوعی آن‌ها تهیه شده، تنها نام کتاب و شماره صفحه نوشته شده و مشخصات کامل منابع، به ترتیب حروف الفبا در پایان کتاب آورده شده است.

حسن‌لی استاد ادبیات دانشگاه شیراز، که هم‌اکنون به صورت رسمی به عنوان استاد در دانشگاه استانبول ترکیه مشغول تدریس است، پیش از این نیز کتابی دو جلدی با عنوان «راهنمای موضوعی حافظ‌شناسی » تدوین کرده بود، که در سال 1389 جایزه «کتاب سال حافظ» را به خود اختصاص داد.

علاوه بر این اثر، تصحیح چند کتاب، مجموعه شعر و آثاری چون «فرهنگ سعدی‌پژوهی»، «گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران» و «راهنمای تحلیلی خیام‌پژوهی» (مشترک با سعید حسام‌پور) در کارنامه ادبی حسن‌لی دیده می‌شود.

کتاب «راهنمای موضوعی سعدی‌‌شناسی» در 328 صفحه به تازگی از سوی انتشارات دانشگاه شیراز منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط