سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۳
«تراژدی اورمان»؛ تلفیقی از شعر و داستان

منظومه «تراژدی اورمان» سروده صالح سجادی چهارشنبه (26 مهر) در فرهنگسرای سرو بررسی می‌شود. سجادی سرایش این منظومه را تلاشی برای دستیابی به نقطه تلفیق شعر و داستان می‌داند.-

سجادی درباره کتاب «تراژدی اورمان» به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: در حوزه شعر کلاسیک بیشترین بحثی که مطرح می‌‌شود در ارتباط با روایی و داستانی کردن شعر است، اما تاکنون کار ویژه‌ای در این زمینه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: به دلیل قابلیت‌های فرم غزل و محدودیت ابیات نمی‌توان خیلی در این قالب شعری، کاری داستانی انجام داد و برهمین اساس گاهی این کارها شعر و نه داستان و گاهی داستان و نه شعر هستند.

این شاعر از سرایش چنین منظومه‌ای به عنوان احیای منظومه‌سرایی در ادبیات فارسی یاد و تشریح کرد: در ادبیات فارسی منظومه‌ها جزو فاخرترین آثار ادبی ما بوده‌اند، اما تاحدودی به فراموشی سپرده شده‌اند. با سرایش این منظومه تاحدودی توانسته‌ام سرایش منظومه‌های فارسی را البته به شیوه معاصر و مدرن احیا کنم.

وی درباره داستان این منظومه توضیح داد: این منظومه در قالب غزل-مثنوی و در 6 بخش سروده شده و درباره انسانی است که در جوانی از شهر به جنگل پناه می‌برد و به نوعی از طبیعت محافظت می‌کند، اما در نهایت مشکلاتی برای او پیش می‌آید که سبب می‌شود با منِ فراموش شده‌اش درگیر شود. داستان تاحدودی از درون‌مایه فلسفی و روانشناختی برخوردار است.

سجادی در پایان از برپایی نخستین جلسه نقد و بررسی این اثر در تبریز خبر داد و گفت: نخستین جلسه نقد و بررسی این اثر دوشنبه (24 مهر) در تبریز برگزار شد و دومین جلسه نقد و بررسی آن چهارشنبه (26 مهر) از ساعت 17 در فرهنگسرای سرو برپا می‌شود. این جلسه با حضور کورس احمدی، امیر مرزبان، علیرضا راهب، علیرضا آدینه، سیداحمد حسینی و جمعی دیگر از شاعران برگزار خواهد شد.

صالح سجادی متولد سال 1355 در تبریز و فارغ‌التحصیل رشته مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران است. علاوه بر شعر در حوزه کاریکاتور نیز فعالیت کرده است.

پیش‌تر مجموعه غزل ترکی با عنوان «از قافیه تا قاف» با گردآوری او از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. «تشنج کلمات» عنوان نخستین مجموعه شعر منتشر شده او از سوی نشر شانی ا‌ست. همچنین مجموعه سه جلدی «سیر غزل ترکی» دیگر اثر منتشر شده سجادی‌ است.

منظومه «تراژدی اورمان» اواخر سال گذشته در 90 صفحه از سوی نشر افراز منتشر و راهی بازار کتاب شد.

فرهنگسرای سرو در خیابان ولیعصر (عج)، ضلع شمالی بوستان ساعی، کوی ساعی واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط