سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰
نشست‌های نقد فیلم و کتاب در انجمن نقد برگزار می‌شوند

در جلسات آتی انجمن نقد ادبی نشست نقد فیلم و نشست‌های برای نقد کتاب‌های محمدرضا شفیعی کدکنی و محمود فتوحی برگزار می‌شوند و یکی از بخش‌های تخصصی کارگروه‌های انجمن به بررسی و آسیب‌شناسی نقد مطبوعاتی اختصاص خواهد یافت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ابراهیم خدایار، سخنگوی انجمن نقد ادبی ایران، سرفصل‌های نخستین جلسه هیات مدیره این انجمن را که هفته گذشته برگزار شد، تشریح کرد.
 
وی دریاره جلسات نقد توضیح داد: در جلسه اخیر برنامه‌های 6 ماهه دوم سال 1391 تشریح شد که رویکرد نقد فیلم و نقد کتاب در این برنامه‌ها می‌گنجند. در بخش نقد فیلم، فیلم «بوسیدن روی ماه» ساخته همایون اسعدیان از منظر نشانه‌شناختی و دستاوردهای مطالعات نقد ادبی مرور خواهد شد.
 
این پژوهشگر افزود: همچنین کتاب‌های «با چراغ و آینه» محمدرضا شفیعی‌کدکنی و «سبک‌شناسی» محمود فتوحی نیز از دیگر برنامه‌های نشست‌های نقد در پاییز و زمستان امسال خواهند بود. 

خدایار درباره تشکیل کارگروه‌های تخصصی نیز گفت: در بخش دیگر جلسه کارکرد‌های دو کار گروه انجمن در نظر گرفته شد و برای هر کدام نیز زیر گروه‌هایی شکل یافت. یکی از این کارگروه‌ها با نام «کارکردهای تخصصی نظریه و رویکردهای نقد ادبی» با هفت زیر شاخه با عناوین رویکردهای سنتی نقد، زبان شناختی، مطالعات فرهنگی، نشانه‌شناختی، ادبیات تطبیقی، روانشناختی و اسطوره‌شناختی و جامعه‌شناختی کار خود را آغاز خواهند کرد. به این ترتیب که هر بخش دارای مسوولی خواهد بود که می‌تواند عضوها و همکارانی برای خود گزینش کند. ضمن آن‌که کارکرد هر کار گروه براساس اساسنامه آن پیش خوهد رفت. 

این استاد دانشگاه همچنین از تشکیل کار گروه «نقد ادبی، رسانه و جامعه» نیز خبرداد و گفت: کارگروه دوم که نقد ادبی، رسانه و جامعه نام گرفته است، با سینما، ‌مطبوعات و رادیو و تلویزیون وارد تعامل می‌شود و مسوولیت این کارگروه بر عهده من و آقای حسن ذوالفقاری است. در این بخش انجمن نقد با فعالان نقد ژورنالیستی وارد تعامل خواهد شد. 

به گفته خدایار، جلسه دیگر انجمن نقد ادبی سه‌شنبه هفته آینده در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود. در این نشست تاریخ و زمان برگزاری جلسات نقد و برنامه‌های دیگر انجمن نیز اعلام خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط