سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۱

ارسولا کرشل برای رمان «دادگاه بخش» جایزه کتاب سال 2012 کشور آلمان به ارزش 25 هزار یورو را نصیب خود کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این نویسنده 64 ساله ساکن برلین در فضایی تلفیقی از واقعیت و خیال در این کتاب خود داستان یک قاضی را روایت می کند. وی بعد از فرار از قلمروی آلمان نازی، در سال 1947 به زادگاهش بازمی گردد و دیگر بار با سازمان اطلاعات مواجه می شود. نویسنده در سبکی واقع گرایانه همزمان به تشریح طلوع دوباره در دوران پس از جنگ جهانی و سرکوب گذشته آلمان نازی می پردازد.
 
کرشل در مراسم دریافت این جایزه که در شهرداری تاریخی شهر فرانکفورت و با حضور 300 میهمان برپا شد گفت: من با این کتاب دین خودم به قربانیان آن دوره را ادا می کنم. 

هیات داوران در توضیح انتخاب این نویسنده اعلام کرد: ارسولا کرشل جایی به گونه ای شاعرانه و جایی موجز و مفید به شکلی دقیق تصویر ذهنی خودش از جمهوری فدرال آلمان سابق را از سبک معماری بناها گرفته تا شیوه های گوناگون زندگی و نیز تناقضات روانشناسی خانواده نشان می‌دهد. این کتاب یک رمان تکان دهنده، سیاسی و اثري مدرن و قابل تحسین است. 

کرشل با داشتن 13 کتاب شعردر کارنامه ادبی خود بیش از همه به عنوان شاعری تحسین شده به شهرت رسیده بود. «دادگاه بخش» دومین رمان اوست. رمان «شانگهای دور از کجا» منتشر شده به سال 2009 نخستین رمان این نویسنده است که به ماجرای سرنوشت یهودیان تبعیدی در دوران نازی می پردازد. در جریان نگارش این رمان بود که او به پرونده های شخصی یک حقوقدان برخورد کرد که کرشل او را قهرمان رمان تازه اش کرد. برنده امسال جایزه کتاب آلمان متولد «تری یر» است. او از سال 1973 به عنوان نویسنده مستقل و استاد مشغول کار شد. کرشل در رقابت بر سر این جایزه پنج فینالیست دیگر را پشت سر گذاشت که هر کدام از این فینالیست ها مبلغی معادل دو هزار و 500 یورو دریافت کردند. 

جایزه کتاب سال آلمان طبق یک سنت در شب پیش از آغاز نمایشگاه کتاب فرانکفورت (10 تا 14 اکتبر – 19 تا 23 مهر) اهدا شد. سال گذشته اویگن روگه با رمان «در زمان روشنایی رو به کاهش» برنده این جایزه معتبر شد. 

رمان او پس از کسب این جایزه ماه ها در لیست پرفروش‌ترین رمان ها جای داشت. جایزه کتاب آلمان که از سوی اتحادیه بورس کتابفروشان و ناشران آلمان اهدا می شود به عنوان جایزه ای با بازتابی بسیار گسترده در سطح مردم در بخش ادبیات آلمان به شمار می رود. 

نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت 2012 سه شنبه شب 9 اکتبر (18 مهر) طی مراسمی رسمی افتتاح می شود. امسال نیوزیلند میهمان بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها