پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
«امنیت ملی دولت اوباما کتاب می‌شود

«امنیت ملی دولت اوباما (ارزیابی دوباره دکترین بوش)» عنوان کتابی است نوشته «استانلی رنشون» که به بررسی چالش‌ها و سیاست‌های خارجی دولت اوباما از دیدگاه علوم سیاسی و روانشناسی تحلیلی رهبران می‌پردازد. این کتاب توسط عسگر قهرمانپور به فارسی برگردان شده است._

عسگر قهرمانپور، مترجم کتاب «امنیت ملی دولت اوباما (ارزیابی دوباره دکترین بوش)» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بیان کرد: این کتاب در سال 2011 میلادی توسط انتشارات «روتلیج» چاپ شده است که به بررسی ابعاد سیاست‌های خارجی اوباما و مقایسه آن با دکترین بوش از دیدگاه علوم سیاسی و روانشناسی تحلیلی رهبران می‌پردازد. 

وی ادامه داد: مولف این کتاب «استانلی رنشون»، استاد علوم سیاسی دانشگاه نیویورک و نویسنده بیش از نود مقاله و چهارده کتاب در حوزه علوم سیاسی است که همزمان به تدریس درحوزه روانشناسی تحلیلی پرداخته است. 

وی افزود: نویسنده در این کتاب بررسی می‌کند که چرا دکترین بوش آن‌گونه که باید بازگو و فهمیده می‏شد، معرفی نشده است. 

قهرمانپور گفت: از نظر وی، منتقدان دکترین بوش تا  امروز نتوانسته‏اند جایگزین متقاعد‌کننده‏ای برای این دکترین ارایه بدهند. حتی اوباما نیز که در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری 2008 نوک حملات خود را به دکترین بوش نشانه گرفته بود هنوز نتوانسته است دکترینی به نام دکترین اوباما پی‏ریزی کند. 

وی بیان کرد: با این حال، «رنشون» در این کتاب به دقت و ظرافت توضیح می‏دهد که اوباما همچنان در بسیاری از سیاست‏های خود به ویژه در حوزه سیاست خارجی از دکترین بوش پیروی می‏کند. 

مترجم کتاب «امنیت ملی دولت اوباما(ارزیابی دوباره دکترین بوش)» با بیان اهمیت فهم دکترین بوش در اتخاذ تصمیمات دفاعی مناسب در برابر سیاست های تهاجمی آمریکا گفت: بی‏گمان، فهم دقیق دکترین بوش برای سیاست‏گذاران داخلی و خارجی کشور‏مان همچنان از اهمیت زیادی برخوردار است، به ویژه سیاست‏هایی که دولت بوش و مشاورانش بعد از حادثه یازده سپتامبر در پیش گرفته‌اند اهمیت زیادی برای جمهوری اسلامی ایران و منطقه خاورمیانه دارد. 

قهرمانپور ادامه داد: به گفته بسیاری از تحلیل‏گران و استادان علوم سیاسی، اوباما در سیاست خارجی همچنان در ‏سردرگمی به سر می‏برد. حتی اگر به سخنرانی‏های اوباما بعد از کشته شدن بن‏لادن درباره خاورمیانه نظری بیفکنیم به روشنی رد‏پای دکترین بوش را می‏توان مشاهده کرد. 

وی افزود: با این حال نباید از این نکته غفلت کرد که «رنشون» به روشنی از دکترین بوش دفاع می‏کند و در جای جای کتاب می‏توان مشاهده کرد که او تلاش می‏کند سیاست‏های تجاوزگرانه بوش در عراق و حمله غیرقانونی به افغانستان را توجیه کند. این در حالی است که تهاجم آمریکا به عراق و افغانستان هر دو از نظر سازمان ملل متحد اقدامی غیر مشروع تلقی شده‏ است. 

وی بیان کرد: این‌که «رنشون» در این کتاب در تلاش است از دکترین بوش دفاع کند خود می‏تواند ما را با سیاست‏های آتی اوباما در خاورمیانه و به ویژه ایران آشنا کند. تبیین دکترین بوش توسط «رنشون» می‏تواند به تصمیم‏گیران و سیاست‏گذاران ما در برابر اتخاذ سیاست‏های تهاجمی آمریکا کمک کند. 

وی با اشاره به این‌که شناخت این چالش‌ها بی‏گمان ما را در فهم دقیق دکترین امنیت ملی اوباما و دیگر روسای جمهوری آتی آمریکا یاری می‌رساند گفت: شناخت چالش‏ها، بحث‏ها و مناظره‏های میان حامیان و منتقدان دکترین بوش می‏تواند ما را هم در فهم دقیق سیاست خارجی اوباما و هم اتخاذ سیاست‏های تهاجمی کمک زیادی کند. 

وی پیشنهاد داد: علاقه‌مندان که تلاش دارند بیشتر با موضوع دکترین بوش آشنا شوند می‌توانند به سندهای استراتژیک امنیت ملی آمریکا که نخستین بار در سال 2002 به چاپ رسیده و با یک بازنگری در سال 2006 بازچاپ شده است مراجعه کنند. 

وی در پایان از آماده‌سازی 6 اثر دیگر در حوزه علوم سیاسی تا اواخر سال جاری خبر داد و افزود: از جمله این آثار می‌توان به کتاب «فرهنگ و سیاست در روابط بین‌الملل» که با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دست چاپ است و نیز کتاب «فرهنگ استراتژیک و شیوه‌های جنگ» که انتشارات خرسند آن را به چاپ می‌رساند، اشاره کرد. 

کتاب «امنیت ملی دولت اوباما (ارزیابی دوباره دکترین بوش)» نوشته «استانلی رنشون» و ترجمه عسگر قهرمانپور در 500 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی موسسه مطالعات آمریکا منتشر می‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها