دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۵
اثر دیگری از استفانو بنی در ایران منتشر شد

«دیگر تنها نیستی» اثری از استفانو بنی است که با ترجمه محمدرضا میرزایی از سوی انتشارات حرفه هنرمند راهی بازار کتاب شده. این داستان‌ها از مجموعه «دستور زبان خدا»ی این نویسنده گزینش شده‌اند که سال 2007 در شهر میلان ایتالیا به چاپ رسیده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایرن(ایبنا)، این کتاب از 10 داستان کوتاه تشکیل شده است. موضوع اغلب داستان‌های این کتاب مساله انسان و تنهایی اوست و مبازره انسان در مقابله با تنهایی‌هایش.

در ساختار محتوایی اغلب داستان‌های این کتاب، به نگاهی طنزآمیز نویسنده نسبت با موضوعاتی که شاید چندان با موضوع طنز سازگاری ندارند برمی‌خوریم. این نگاه در فضای داستانی «بنی» با عاقبت نه چندان خوشایند داستان‌ها نوعی آمیختگی دارند، به طوری که شاید خواننده کمتر پس از خواندن داستان‌ها به احساس ملال دچار شود.

در بخشی از داستان «دیگر تنها نیستی» این مجموعه می‌خوانیم: «اما خوب دیگر آن قدرها هم آشغال نیستم. خانه‌ای دارم که به من ارث رسیده ولی راحت است. به علاوه‌ی یک قلب پر شور و یک روح پاک. کتاب می‌خوانم، خیلی هم زیاد، مخصوصا کتاب‌های تاریخی. در باب تاریخ، سرزمین‌های جنگ جویان، چون رهبرانی مثل ناپلئون یا نلسون را دوست دارم. به قول یک بابایی آنها همیشه تنها هستند،‌ البته نه به تنهایی من. آن‌ها از مردم فاصله می‌گیرند، ‌به نوک یک قله و یا دماغه یک کشتی می‌روند و مرم از دور نگاهشان می‌کنند و می‌گویند: ‌ببینید چقدر تنها هستند.»

در قسمتی از مقدمه مترجم بر این کتاب نوشته شده: «بسیاری بنی را برای بازی‌های زبانی خلاقانه‌اش ستوده‌اند، اما قدر مسلم ادبیات او در این کیفیت‌های متفاوت معنی پیدا می‌کند، در گوناگونی‌ها، تضادها و حتی گاهی تناقض‌ها..»

«دیگر تنها نیستی»، پاییز امسال (1391) در شمارگان دو هزار نسخه از سوی انتشارات حرفه هنرمند منتشر شد. این کتاب 110 صفحه و قیمت آن چهار هزار و 500 تومان است.

استفانو بنی (در فارسی «بننی» هم ترجمه شده است) در سال ۱۹۴۷ میلادی در بولونیای ایتالیا متولد شده و نوشتن را با روزنامه‌نگاری آغاز کرده است.

نخستین مطالب وی در روزنامه ایل مانیفستو و مجله پانوراما به چاپ رسید و در سال 1976 اولین کتاب خود را با نام «کافه ورزش» منتشر كرد.

نخستین رمان این نویسنده ایتالیایی «زمین» نام دارد که در سال 1983 به چاپ رسید و در زمره ادبیات علمی-تخیلی قرار می‌گیرد. برخی از آثار بنی که شعر و نمایشنامه نیز در میان آن‌ها دیده می‌شود، تا به امروز مخاطبان بسیاری یافته و به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده‌اند.

کافه زیر دریا (رضا قیصریه، کتاب خورشید)، دزد و داستان‌های دیگر (مهدی فتوحی، نیلا)، و پینوکیو و نمایشنامه‌های دیگر (هانیه اینانلو،‌ نیلا) نیز از دیگر آثار بنی‌اند که تا به حال در ایران منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها