سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
مجید حاذق 3 کتاب دینی در آستانه نشر دارد

حجت‌الاسلام مجید حاذق در سه اثر پژوهشی خود احکام اسلام را در موضوعات اصلی کتاب‌هایش می‌کاود.-

نویسنده و محقق حوزه دین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب‌های «ترجمه و شرح کتاب القصاص محقق حلی و تطبیق آن با حقوق جزای ایران»، «ضرورت نماز در زندگی انسان‌ها و بررسی آثار اجتماعی، فرهنگی و حقوقی آن» و «بررسی فعالیت‌های سیاسی زنان از دیدگاه اسلام و مکاتب دیگر» را عناوین آثار تازه نگارش شده خود معرفی کرد. 

حاذق درباره نخستین کتابش گفت: در این اثر، کتاب قصاص محقق حلی را با قوانین حقوقی ایران که در سال‌های 70 و 90 هجری شمسی تصویب شده بودند به شکل انطباقی بررسی کردم و نشان دادم که قوانین حقوق ایران جدای از اسلام نیستند و آرای مراجع و فقهای اسلام در قانون جمهوری اسلامی ایران لحاظ شده است.

حجت‌الاسلام حاذق درباره «ضرورت نماز در زندگی انسان‌ها و بررسی آثار اجتماعی، فرهنگی و حقوقی آن» گفت: از آن جهت که احساس کردم خواندن نماز و توجه به این نوع از عبادت و نیایش با پروردگار جهان تا حدی در جامعه ما کم‌رنگ شده است، تصمیم گرفتم ضرورت آن را اثبات کنم و بگویم که بدون نماز زندگی انسان ناقص و ابتر خواهد شد. در این کتاب وجوب نماز را از لحاظ مسایل عقلی، تاریخی، علمی و استدلالی بازگو کردم و یادآور شدم که ترک نماز موجب نرسیدن به کمال انسانی می‌شود.
وی درباره سومین اثرش با عنوان «بررسی فعالیت‌های سیاسی زنان از دیدگاه اسلام و مکاتب دیگر» گفت: اکنون در مباحث اجتماعی، به‌ویژه از طریق رسانه‌های بیگانه این موضوع بیان می‌شود که اسلام حق و حقوق بانوان را آن‌گونه که شایسته است، در نظر نمی‌گیرد، بنابراین احساس نیاز کردم در اثری مستدل اثبات کنم که این تفکر اشتباه است و اسلام به طور شایسته‌ای به شان و جایگاه فردی و اجتماعی بانوان توجه دارد.

این محقق حوزه دین و احکام اسلامی درباره رویکرد تالیفی کتابش توضیح داد: از طریق بررسی تاریخی، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زنان و دیدگاه‌های مکاتب دیگر و شخصیت‌های گوناگون بشری به بیان نظریه اسلام و مصادیق آن در این زمینه پرداختم و اثبات کردم که دیدگاه اسلام به نفع بانوان و شایسته شخصیت و جایگاه آن‌هاست و چیزی که دیگران به عنوان تبعیض از آن یاد می‌کنند، در حقیقت اجرای عدالت در حق بانوان است.

وی تالیف این کتاب‌ها را به پایان رسانده و آن‌ها را برای نشر به انتشارات خرسندی سپرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها