چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳
«رفتار پیامبر(ص) با همسرانش» به اصلاح جایگاه زن منجر می‌شد

فرزانه حکیم‌زاده، محقق حوزه تاریخ اسلام، نگارش کتاب «رفتار پیامبر(ص) با همسرانش» را به پایان رسانده است.-

حکیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با تاکید بر این که این کتاب به بررسی رفتار و سیره پیامبر(ص) با همسرانشان اختصاص دارد، اظهار کرد: نوشتار حاضر با ارایه اطلاعاتی اجمالی از همسران رسول خدا(ص) به شکل دقیقی به بیان علت ازدواج‌های نبی اکرم می‌پردازد، سپس به بحث حکمت‌های تعدد زوجات حضرت محمد(ص) توجه می‌کند که چرا ایشان در طول 30 سال از زندگانی خود تنها یک همسر داشتند و پس از آن در زندگی ایشان با تعدد زوجات مواجه می‌شویم.

وی در پاسخ به این سوال که «با وجود تالیفات متعدد در این حوزه چرا تصمیم گرفته‌اید چنین کتابی را تدوین کنید و تفاوت اصلی این اثر با سایر مکتوبات این حوزه چیست؟» گفت: با جست‌وجوهای مکرری که بیش از چهار سال انجام دادم و حتی مشاهده بیش از 130 عنوان کتاب مرتبط در کتابخانه آستان قدس رضوی دریافتم در آثار متعددی به مقوله ازدواج‌های پیامبر(ص) توجه شده است اما کتابی که به شکل منسجم و مستند به سیره و رفتارهای نبی گرامی اسلام با همسرانشان اختصاص داشته باشد، وجود نداشت.

حکیم‌زاده با تاکید بر این که در کتابش به موضوع زندگی همسران پیامبر(ص) توجه نداشته است، متذکر شد: در این اثر بر رفتارهای رسول خدا(ص) با همسرانشان به عنوان الگویی برای رفتارهای همسران و روابط خانوادگی توجه داشتم و این موضوع را در سه بخش رفتارهای عاطفی، رفتارهای فرهنگی و رفتارهای اقتصادی بررسی کردم.

نویسنده کتاب «شیوه استفاده از متون تاریخی» با بیان این که این پنجمین اثر تالیفی من است و آن را از تمامی آثارم بیشتر دوست دارم، توضیح داد: یافته‌های این اثر پژوهشی بر افکارم تاثیر به‌سزایی داشت. معتقدم چنانچه همسران این کتاب را مطالعه کنند و سیره رفتارهای خانوادگی پیامبر(ص) را الگو قرار دهند، میزان طلاق‌ها تا 95 درصد کاهش خواهد یافت و جز در مواقع اضطرار شاهد از هم گسستگی بنیان خانواده نخواهیم بود.

پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام درباره محتوای اثر و دستاوردهای مسیر پژوهشی‌اش در تالیف کتاب «رفتار پیامبر(ص) با همسرانش» بیان کرد: پیامبر اسلام به عنوان برترین انسان‌ها، سخت‌ترین و زشت‌ترین رفتارها را بدون مقابله و ایجاد تنش با بزرگواری تحمل می‌کردند. تحمل و مدارای ایشان با همسرانشان به‌گونه‌ای بود که آن‌ها در صورت داشتن برخوردهای نامناسب، شرمنده می‌شدند و از ایشان درست رفتار کردن را می‌آموختند. در حقیقت واکنش‌های نبی اسلام جنبه آموزنده و اصلاح‌گرانه داشت. 

وی با اشاره به این‌که آخرین فرستاده الهی در رفتار با همسران خود همواره سعادت، خوشبختی و بهره‌مندی آنان را در نظر داشت، گفت: پیامبر(ص) هیچگاه در پی آسایش، لذت و راحتی برای خود نبود. این تحقیق بر اساس گزارش‌ها و مستندات برایم ثابت شد که رسول خدا هیچگاه چیزی را برای خود نمی‌خواستند و سعادت و بهره‌مندی همسرانشان برایشان بااهمیت بود. این مطلب را به صورت شعاری نمی‌گویم، بلکه به آن اعتقاد پیدا کرده‌ام.

نویسنده کتاب «رفتار پیامبر(ص) با همسرانش» با اشاره به این‌که مجموعه دستاوردهای این کتاب، گزارش‌ها و مستندات تاریخی آن با شبهات و اتهاماتی که معاندان درباره تعدد زوجات نبی اسلام عنوان می‌کردند به مقابله علمی و اسنادی بر می‌خیزد، گفت: این اثر یادآور می‌شود که دستاورد اصلی ازدواج‌های پیامبر(ص) اصلاح جایگاه زن در اجتماع بود. ایشان در سیره عملی خود این مطلب را به اثبات رساندند و موفق شدند جایگاه فردی و اجتماعی زن را که جایگاه پستی در آن زمان داشت، نجات دهند.

وی در پایان با اشاره به این که حجت‌الاسلام دکتر حسین حسینیان‌مقدم، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، استاد راهنمای وی در تالیف این اثر بوده است، بیان کرد: احتمال دارد کتاب «رفتار پیامبر(ص) با همسرانش» را پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری انتشارات جامعةالزهرا منتشر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها