دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰
«هویت ایرانی و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» منتشر شد

کتاب «هویت ایرانی و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» حاصل سخنرانی‌های محمدصادق کوشکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که در قالب یک کتاب منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «مولفه‌های هویت ایرانی در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» و «انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر تحول هویت فرهنگی» عنوان این دو سخنرانی است و کتاب «هویت ایرانی و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» نیز در دو بخش با همین عنوان‌ها تدوین شده است.

کوشکی در این نشست‌ها به دنبال بررسی تاثیر و تعامل مولفه‌های ایرانی و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت بر یکدیگر بوده است. در همین راستا، بخش نخست کتاب با عنوان «مولفه‌های هویت ایرانی در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت»، بررسی مولفه‌های هویتی ایرانی در بعد تاریخی، بررسی مولفه‌های هویت ایرانی در بعد امروزی و بررسی نحوه تعامل این مولفه‌ها با الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت را در برنامه دارد.

کوشکی در این بخش به انتقاد بی‌پرده از برخی رفتارهای ایرانیان پرداخته و درون‌گرایی را که محصول آن عدم صراحت و شفافیت و روی آوردن به کنایه و همچنین تعارف و چاپلوسی است، بخشی از هویت آنان می‌داند. وی همچنین حاکمیت احساس و نبود عقلانیت، قضا و قدرگرایی و همچنین قهرمان‌سازی و قهرمان‌سوزی را از دیگر مولفه‌های فرهنگ ایرانیان می‌داند.
 
وی می‌گوید: «اکنون ما در چنین جامعه مشکل‌داری می‌خواهیم تحول ایجاد کنیم و خود را از بیماری نجات بدهیم. اگر می‌گوییم الگوی بومی پیشرفت، یعنی مشکلات ما چنان خاص است که جز راه حل‌های اختصاصی، درمان دیگری برای آن وجود ندارد یعنی الگوهایی که مشکلات نقاط دیگر جهان را درمان کرده‌اند برای حل مشکلات ما کارایی ندارند.»

کوشکی در بخش دوم کتاب اقدام به طرح مباحثی پیرامون «انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر تحول هویت فرهنگی» کرده و ویژگی‌های انسان طراز انقلاب اسلامی را برمی‌شمرد. وی معتقد است: «انسان طراز انقلاب اسلامی خود را فراموش نمی‌کند و اعتقاد دارد باید خودش را بسازد. او می‌داند که راه خودسازی در دیگرخواهی است یعنی ترجیح منافع دراز مدت جمع بر منافع کوتاه ‌مدت شخصی و حذف فردیت.»
 
وی در ادامه دغدغه فعلی نظام جمهوری اسلامی ایران را الگوسازی می‌داند و معتقد است تعریف دقیق و کاربردی هویت ایرانی بر اساس الگوی انقلاب اسلامی و تکثیر و اشاعه آن در سطح جامعه، از وظایف نظام حاکم بر کشور است.

چاپ نخست کتاب «هویت ایرانی و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» با شمارگان پانصد نسخه، 80 صفحه و بهای دو هزار تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط