شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶
استفاده از تجربه مشروطه در بصیرت‌افزایی جامعه موثر است

منصور واعظی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در مراسم رونمایی از نرم‌افزار «نمایه انقلاب مشروطه» که صبح امروز 14 مرداد (همزمان با سالروز صدور فرمان مشروطیت) برگزار شد، تاریخ مشروطه را نقطه مهمی در تاریخ ایران دانست و گفت: استفاده از تجربه‌های مشروطه می‌تواند در بصیرت‌افزایی جامعه موثر باشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، غلامعلی حداد عادل،‌ رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و محمدرضا اخضریان کاشانی، مدیر عامل موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی نمایه نیز در این مراسم که در سالن اجتماعات شورای فرهنگ عمومی برگزار شد حضور داشتند. 

واعظی در این مراسم اظهار کرد: توجه به تاریخ ایران تنها توجه به تاریخ یک کشور نیست بلکه توجه به تاریخ هویت تمدن بشری است. 

وی تاریخ ایران را به چهار دوره «قبل از اسلام»،‌ «از اسلام تا صفویه»،‌ «از صفویه تا انقلاب اسلامی» و «مقطع انقلاب» تقسیم کرد و گفت: در نخستین دوره، ایران اصلی‌ترین تمدن تاریخ بشر را عرضه می‌کند. در این دوران و در روزگاری که بخش عمده‌ای از مردم جهان بت می‌پرستیدند، ایرانیان موحد بودند. در آن دوران که جهانیان کمتر برای انسان‌ها حقوقی قائل بودند، ایران بزرگترین و عالمانه‌ترین منشور حقوق بشر را دارا بود. 

واعظی دوره دوم تاریخ ایران را دوره‌ای شگفت‌انگیز دانست و افزود: با این‌که اسلام از حجاز آمد، ایرانیان نقش بی‌بدیلی در عالمگیر کردن آن داشتند زیرا رویکرد ایرانیان به اسلام، رویکرد امامان معصوم(ع) است و آنان در مسیر وحدت اسلامی گام برمی‌دارند. در دوره سوم یعنی دوره حاکمیت تشیع در ایران که نزدیک به دوران رنسانس است، ایران در مقابل اسلام خلافتی، اسلام امامتی را انتخاب کرد که اگر این اتفاق در ایران نیفتاده بود چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند. 

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره مقطع انقلاب اسلامی در تاریخ ایران گفت: قبل از انقلاب اسلامی ایران، اسلام در حال رفتن به سمت چیزی بود که امام خمینی(ره) از آن به عنوان اسلام آمریکایی یاد ‌کردند اما انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ بشر بود و تمدن جدیدی را شکل داد. 

واعظی افزود: تاریخ مشروطه در مقطع سوم تاریخ ایران، نقطه مهمی است که استفاده از تجربه‌های آن می‌تواند در بصیرت‌افزایی جامعه موثر باشد و مانع از گرفتار شدن جوانان در دام‌های ایجاد شده از سوی دشمنان باشد. 

سه هزار کتاب تاریخی در نمایه مشروطه معرفی شده‌اند
در این برنامه همچنین محمدرضا اخضریان کاشانی، مدیر عامل موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی نمایه به ارایه سخنانی پرداخت. وی تسهیل پژوهش برای پژوهشگران به‌ویژه محققان علوم انسانی، رفع نیازهای مخاطبان کتابخانه‌های عمومی و پاسخ دادن هر چه مختصرتر به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در بحث‌های فرهنگی را سه محور اصلی فعالیت‌های موسسه نمایه اعلام کرد و در ادامه به معرفی نرم‌افزار نمایه مشروطه پرداخت. 

نرم‌افزار نمایه مشروطه در قالب 15 دی‌وی‌دی و با موضوعاتی از جمله مشروطه از آغاز تا پیروزی، علما و مشروطه، رهبران مشروطه، استعمار و مشروطه، تهران در انقلاب مشروطه تولید شده است. بیش از 570 مقاله تخصصی، یک هزار و 500 صفحه مقاله تاریخی، 14 هزار صفحه سند تاریخی، معرفی بیش از سه هزار عنوان کتاب در حوزه تاریخ مشروطه، بیش از دو هزار و 200 قطعه عکس تاریخی و سه هزار دقیقه فیلم مستند درباره تاریخ مشروطه در این نرم‌افزار گردآوری و ارایه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط