یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
«اصول علم جغرافیا و مساحی» نوشته شد

«اصول علم جغرافیا و مساحی» نوشته پاشا علی‌پور،‌ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، به تازگی منتشر شده است. به گفته وی این کتاب منبع درسی مناسبی برای دانشجویان رشته جغرافیا و رشته‌های مرتبط با آن در علوم اجتماعی است.-

دکتر علی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هدف از نگارش این کتاب را تسهیل دسترسی دانشجویان به منبع مناسب درسی اعلام کرد و گفت: این کتاب به دلیل کمبود منابع درسی در رشته‌ جغرافیا و گرایش‌های مختلف آن و مطابق با سرفصل‌های مصوب وزارت علوم، برای دانشجویان رشته جغرافیا و علوم اجتماعی نوشته شده است.

وی درباره عنوان هفت فصل‌ این کتاب اظهار کرد: نخستین فصل این کتاب به انواع جغرافیا مانند جغرافیای حمل و نقل و جغرافیای منابع می‌پردازد و بعد از آن، وظیفه و هدف هر یک را به طور جداگانه توضیح می‌دهد. 

این مدرس دانشگاه افزود: دومین فصل کتاب به معرفی جغرافیدانان بزرگ جهان و تعریف جغرافی از نظر آنان اختصاص دارد. جغرافی در قرون وسطی و جغرافیدانان مسلمان از جمله مطالب این فصلند. 

وی ادامه داد: فصل سوم به بیان تعاریف موجود در جغرافیای کاربردی پرداخته و مفاهیمی مانند انواع شهر و ناحیه را تعریف می‌کند. در فصل چهارم کتاب به تعریف مکتب‌های مختلف در رابطه با جغرافی پرداخته است. در فصل پنجم نیز مکتب‌های ماندگار در جغرافی از جمله مکتب چشم‌انداز، مکتب شیکاگو و مکتب جغرافیای آنارشیستی بیان شده‌اند. فصل‌های پایانی کتاب نیز به تاریخ نقشه‌ها و انواع آن‌ها می‌پردازد. 

علی‌پور همچنین از پایان نگارش کتابی با عنوان «شناسنامه‌ کشورهای جهان» خبر داد و گفت: شناسنامه 198 کشور جهان در این کتاب بیان شده است. این کتاب شامل اطلاعاتی از جمله نام کشور و پایتخت آن، نام پادشاه یا رییس‌ جمهور، تاریخ استقلال کشور و نام شهرهای مختلف است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین از ترجمه کتاب «مبانی جغرافیای انسانی» خبر داد و گفت: هم‌اکنون حدود یک سوم از کار ترجمه این کتاب 480 صفحه‌ای انجام شده است.

چاپ نخست کتاب «اصول علم جغرافیا و مساحی» را انتشارات بُرد با شمارگان یک هزار نسخه، 272 صفحه و بهای 6 هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها