چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴
«عباس‌بن عبدالمطلب» تضادهای شخصیتی شايان توجهی داشت

نویسنده کتاب «عباس‌بن عبدالمطلب نقش و حضور او در حوادث صدر اسلام» تضادهای شخصیتی عباس‌ در جریانات صدر اسلام را که با اهداف گوناگون شکل می‌گرفتند از نکات شايان توجه این کتاب دانست.-

صدرالله اسماعیل‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که تنها اثر وی چند روز پیش از ماه مبارک رمضان منتشر شد، اظهار کرد: از آن‌جا که درباره وقایع و برخی از شخصیت‌های که نقش برجسته‌ای در حوادث صدر اسلام داشتند، کارها اندکی صورت گرفته است، تصمیم گرفتم نتایج تحقیقاتم درباره عباس‌بن عبدالمطلب را به دلیل جذابیتی که برایم داشت، در قالب کتاب منتشر کنم.  

وی با اشاره به این که عباس‌بن عبدالمطلب در ابتدای ظهور اسلام به‌ویژه پس از رحلت پیامبر(ص) اقدامات متعدد و حمایت‌هایی نیز از امام علی(ع) داشت، گفت: با وجود این اقدامات، عباس فرد کاملا مثبتی در طول تاریخ شناخته نمی‌شود. او از جمله افرادی بود که علاوه بر رباخواری، ربامی‌داد، با وجود اين به وضعیت مستمندان نیز رسیدگی می‌کرد! موضوع اسلام آوردن وی نیز از جمله مطالب بحث برانگیز تاریخ اسلام است که آرای متفاوتی درباره آن وجود دارد. برخی معتقدند او قبل از جنگ بدر اسلام آورد و برخی اسلام آوردن او را پس از جنگ بدر می‌دانند.

این محقق دین‌پژوه با بیان این که در این کتاب با استناد به شواهد تاریخی اثبات کرده عباس قبل از جنگ بدر مسلمان شده است، عنوان کرد: بیشتر مطالب این کتاب نقلی‌اند اما در مواردی نیز تحلیل‌های تاریخی بر اساس منابع دست اول ارایه کرده‌ام و بیان کردم که این شخصیت چه نقش و تاثیری در حوادث صدر اسلام داشت.

نویسنده کتاب «عباس‌بن عبدالمطلب نقش و حضور او در حوادث صدر اسلام» درباره انگیزه انجام این پژوهش گفت: در نگارش این کتاب تغییر اخلاق مخاطبان هدفم نبود و می‌خواستم شخصیت‌های تاریخی کمتر ‌شناخته شده را معرفی کنم چرا که موضوع اسلام آوردن مردم آن زمان برایم جذابیت فراوانی داشت؛ این که مردم آن دوره تا چه حد از پیامبر(ص) حمایت می‌کردند و این اقدامات بر چه اساسی بوده است؟ آیا در پی منافع شخصی بودند یا انگیزه‌های دیگری داشتند؟ به عنوان مثال تمام حمایت‌های «عباس‌بن عبدالمطلب» از پیامبر گرامی اسلام و حضرت علی(ع) با انگیزه‌های دین همراه نبود بلکه برخی از اقدامات او صرفا به واسطه مباحث فامیلی و تعصبات خانوادگی انجام گرفت. 

نویسنده این کتاب در پایان یادآور شد: در برخی از انسان‌ها تضادهای شخصیتی وجود دارد به این معنا که در رفتار آن‌ها تجمعی از نکات یا نیات مثبت و منفی را می‌بینیم، همچنان که درباره عباس‌بن عبدالمطلب این‌گونه بود، با این وجود بخش رفتارهای مثبت این شخصیت بیش از رفتارها و نکات منفی او بود.

نخستین چاپ کتاب «عباس‌بن عبدالمطلب نقش و حضور او در حوادث صدر اسلام» را انتشارات بوستان کتاب به بهای 19 هزار ریال منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط