دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱
انتشار راهنمای عملی برای شکل‌ها و نمودارهای آماری

«راهنمای عملی تهیه و نمایش شکل‌ها و نمودارهای آماری در پژوهش رفتاری» با ترجمه علی عسگری و حیدرعلی هومن منتشر شد. این کتاب می‌تواند به عنوان راهنمایی برای تهیه شکل‌ها، نمودارها، اسلایدها و مواد سخنرانی‌های علمی و پژوهشی مورد استفاده قرار بگیرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «راهنمای عملی تهیه و نمایش شکل‌ها و نمودارهای آماری در پژوهش رفتاری» از 12 فصل تشکیل شده و به جز فصل نخست که به ساختار کتاب و دستورالعمل‌های کلی برای چگونگی استفاده از این کتاب اختصاص یافته است، هر فصل به طور جداگانه به موضوعی خاص می‌پردازد.

عسگری در توضیح اين کتاب گفت: این اثر، جلد دوم از مجموعه‌ای دو جلدی است که به مسایل مختلف آماری می‌پردازد. جلد نخست، راهنمایی برای تهیه «جدول‌های آماری» بود و جلد دوم به نمایش «شکل‌ها و نمودارهای آماری» می‌پردازد.

وی این دو کتاب را مکمل یکدیگر دانست و افزود: هدف اصلی از نگارش و ترجمه این کتاب‌ها برطرف کردن مشکلاتی است که پژوهشگران و دانشجویان در ارایه کارهای پژوهشی از جمله گزارش‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و مقاله‌ها دارند و بسیاری نمی‌دانند که بعد از تجزیه و تحلیل آماری، چه شاخص‌هایی را باید ارایه دهند و چگونه باید این کار را بکنند.

این استاد دانشگاه تهران هدف از این کتاب را کمک به دانشجویان، استادان و پژوهشگران دانست و افزود: این کتاب براساس دستورالعمل انجمن روانشناسی آمریکا (APA) نوشته شده‌ و بیش از 20 نمونه آماری را ارایه می‌دهد.

دکتر عسگری ادامه داد: کتاب نخست این مجموعه کاربردی‌تر است زیرا جدول‌ها در پژوهش‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو کتاب همزمان با هم در آمریکا منتشر شدند و از زمان انتشارشان هر سال بازچاپ می‌شوند و این مساله نشان می‌دهد که این مشکلات مختص ایران نیست.

در این کتاب توضیحاتی درباره نمودارهای میله‌ای، نمودارهای خطی، پلات‌ها، ترسیم‌ها، ترکیب نمودارها، نمودارهای دایره‌ای، نمودارهای متفرقه، چارت‌ها، عکس‌ها، پوسترها، اسلایدها و اُورهدها ارایه و واژه‌نامه‌ای هم در انتهای کتاب آورده شده است.

این کتاب می‌تواند منبع درسی برای دانشجویان رشته‌های مختلف برای درس «روش تحقیق» باشد. از ویژگی‌های این کتاب، می‌توان به وجود تصویرهای مختلف برای درک بهتر مفاهیم اشاره کرد که این نمایش دیداری داده‌ها می‌تواند در زمان انجام تحقیق کمک زیادی به پژوهشگر بکند.

«راهنمای عملی تهیه و نمایش شکل‌ها و نمودارهای آماری در پژوهش رفتاری» اثر آدلاید نیکل و پنی پکسمن با ترجمه مشترک دکتر علی عسگری و دکتر حیدرعلی هومن در 198 صفحه، با شمارگان هزار نسخه و به بهای سه هزار تومان از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها