یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۳
«قوای انسان و ارتباط آن با نفس» به بازار كتاب آمد

«قوای انسان و ارتباط آن با نفس» عنوان اثری از محمدعباس‌زاده جهرمی از جمله مربیان دانشگاه جهرم در رشته فلسفه و کلام اسلامی است. او در این اثر شناخت ذات و افعال نفس را نردبانی برای شناخت ذات و افعال خدا می‌داند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب همان‌گونه که از ساختار فصل‌بندی‌اش پیداست، کتابی درسی برای دانشجویان به‌شمار می‌آید که در حوزه شناخت به رشته تحریر در آمده است.

نویسنده این اثر با ایجاد پیوندی میان دین و فلسفه و در حقیقت به اتکای دست‌یافته‌های متون فلسفه اسلامی پاره‌ای از اصطلاحات حوزه شناخت نفس را می‌کاود و بدون آن که مقدمه‌ای از انگیزه این نوشتار و مخاطبان آن ارایه دهد به سراغ «سر آغاز» می‌رود و با استناد به سخنی از ملاصدرا، شناخت ذات و افعال نفس را نردبانی برای شناخت ذات و افعال خدا می‌داند.

این استاد دانشگاه با استناد به منابع کهن حوزه دین و فلسفه در اصطلاح از منابع درجه اول کمک گرفته تا با تورقی در آرای بزرگان دین و اندیشه به یاری دانشجویانی بشتابد که ارتباط قوای انسان با نفس را از میان این متون می‌جویند.

قلم علمی، ساختار آموزشی و عنوان‌بندی‌های مبتنی بر سرفصل‌های آموزشی که در نخستین صفحات این کتاب خودنمایی می‌‌کنند از محتوای روان اثر نمی‌کاهند. این اثر تخصصی شناخت نفس را از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مباحث فلسفه می‌داند که در روایات اهل‌بیت(ع) نیز تاکید فراوانی بر آن شده است، به‌گونه‌ای که نهایت هر معرفت و دانشی، پلی برای شناخت خداوند تعبیر می‌شود.

مولف این کتاب با گذر از تعریف نفس و اقسام آن، قوای انسان و حکمت وجود او را بازگو می‌کند تا بر پله بعدی که نحوه ارتباط نفس با قوا از دیدگاه مشاء و حکمت متعالیه است، گام نهد و در کلام آخر خود تاثیرپذیری نفس از اعمال و اعتقادات را در کنار معاد جسمانی و بقای اعمال روشن كند. 

وی در واپسین بند یافته‌های خود، جایی که آخرین خطوط نگارنده بر صفحات کتاب و خاطره مخاطبان نقش می‌بندد، زیر عنوان «معاد جسمانی و بقای اعمال» نوشته است: «با بقای نفس، اعمال انسان نیز باقی می‌ماند و محذوری کمتری در تبیین معاد جسمانی و عود بدن لازم نمی‌آید؛ از آنجایی که علوم، اعمال، رفتار، اخلاق و نیات انسان در شکل‌گیری نفس، نقش حقیقی و وجودی ایفا می‌کنند با بقای نفس همه این عوامل باقی خواهند بود و با تعلق بدن متناسب به آن همان انسان قبلی به وجود خواهد آمد.» 

نخستین چاپ کتاب «قوای انسان و ارتباط آن با نفس» را انتشارات دانشگاه جهرم با شمارگان هزار نسخه در 147 صفحه و به بهای60هزار ریال در بهار سال 91 منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها