شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷
«بینش و نگرش در تاریخ‌نگاری ایرانی» منتشر می‌شود

سید ابوالفضل رضوی، پژوهشگر حوزه تاریخ از نگارش کتاب «بینش و نگرش در تاریخ‌نگاری ایرانی» خبر داد. این کتاب به بررسی تاریخ‌نگاری چهار مورخ بزرگ ایرانی یا فارسی‌زبان می‌پردازد./

رضوی در این باره به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: در این کتاب نگرش تاریخی چهار مورخ که از نظر ریشه‌های قومی و تاریخی، ایرانی بوده‌اند یا به زبان فارسی تاریخ‌نگاری کرده‌اند بررسی شده است. 

وی افزود: «یعقوبی» یکی از این تاریخ‌نگاران است که در تاریخ‌نگاری‌ها بیشتر رویکرد فرهنگی دارد و این کتاب نیز بیشتر به این جنبه از تاریخ‌نگاری یعقوبی پرداخته است.

وی «ابن مطهر مخلصی» و «گردیزی» را دو مورخ دیگری عنوان کرد که این کتاب به بررسی روش تاریخ‌نگاری آنان پرداخته است و افزود: گردیزی جایگاه برجسته‌ای در تاریخ‌نگاری ایران در دوره اسلامی دارد، به‌ویژه این‌که به صورت همزمان به هویت ایرانی و اسلامی می‌پردازد.

رضوی «ابن فُندُق» را چهارمین مورخ معرفی شده در این کتاب عنوان کرد و ادامه داد: ابن فندق با نگارش «تاریخ بیهق» یکی از نمونه‌های بسیار جالب و مهم تاریخ‌نگاری محلی را ایجاد کرده است.

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به این‌که در این زمینه پیش از این مجموعه مقالاتی توسط محققان دیگر نگاشته شده است، گفت: هر محقق تاریخی بینش و روش خاص خود را دارد و هر کس با رهیافت خاص خود سراغ یک موضوع می‌رود. رهیافت این کتاب نسبت به این موضوع نیز با آثار موجود، اندکی متفاوت است و با نگاهی ساختاری، تاریخ‌نگاری این چهار مورخ را نقد و بررسی می‌کند.

وی با اشاره به این‌که کتاب «بینش و نگرش در تاریخ‌نگاری ایرانی» به سفارش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نوشته شده، ادامه داد: نگارش این کتاب تقریبا تمام شده و تا پایان تابستان تحویل پژوهشگاه داده خواهد شد.

رضوی همچنین از نگارش کتاب دیگری در حوزه فلسفه تاریخ اشاره کرد و گفت: این کتاب همزمان به صورت نظری و انتقادی به فلسفه تاریخ می‌پردازد. این کتاب احتمالا تا پایان تابستان امسال از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط