چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۶
10 سند راهنمای تولید کتاب‌های آموزشی تدوین می‌شود

مدير طرح «ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی» گفت: دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی با هدف آگاهی بیشتر مولفان و ناشران کتاب‌های آموزشی از شاخص‌های تالیف کتاب‌های آموزشی، به تدوین 10 سند راهنمای تولید کتاب‌های آموزشی اقدام کرده است.-

فريبا كيا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: از زمانی که طرح «ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی» در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اجرا شد؛ یعنی  تقريبا از سیزده سال پیش تاکنون، حدود 37 سند راهنمای تولید کتاب‌های آموزشی تولید و منتشر شده است.

وی ادامه داد: این اسناد معیارهای کلی تولید کتاب‌های آموزشی را دربرداشتند و به صورت تخصصی و جزیی به تعیین اهداف برنامه‌های درسی نمی‌پرداختند.

مدير طرح «ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی» افزود: بعد از انتشار مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر «صدور مجوز تبلیغ و توزیع کتاب‌های آموزشی توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» این سازمان موظف شد تا معیارهای کتاب‌های معتبر و مناسب آموزشی هر موضوع درسی را به صورت تفکیک شده و مجزا تعیین کند.

وی در ادامه سخنانش گفت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و به دنبال آن دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی که متولی اصلی طرح «ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی» است، برای تخصصی‌ شدن معیارهای تولید کتاب‌های آموزشی، کارگروهی متشکل از متخصصان تعلیم و تربیت و کارشناس‌های حوزه تالیف تشکیل داد.

کیا عنوان کرد: اکنون حدود 10 سند راهنمای تولید کتاب‌های آموزشی توسط اعضای این کارگروه در حال تدوین است. این اسناد به بیان معیارهای تالیف و انتشار کتاب‌های آموزشی حوزه‌های فنی ـ حرفه‌ای، عمران، برق، مکانیک، مدیریت خانواده و... خواهند پرداخت. 

مدير طرح «ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی» توضیح داد: این اسناد بعد از تدوین، در اختیار مولفان و ناشران کتاب‌های آموزشی قرار می‌گیرند تا قبل از این‌که کتابی را تالیف یا منتشر کنند، با شاخص‌های تولید کتاب‌های آموزشی آشنا شوند و مطابق با برنامه درسی ملی و اهداف آموزشی دست به تولید کتاب بزنند.

کیا ادامه داد: تدوین این اسناد همچنین سبب تسهیل فرآیند توزیع کتاب‌های آموزشی ناشران در مدرسه‌ها می‌شود. چون اگر ناشران بر اساس معیارهای مندرج در این اسناد، کتاب آموزشی تولید کنند، کتاب‌هایشان در چرخه داوری کارشناس‌های کتاب دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی به یقین موفق به کسب عنوان «مناسب» می‌شوند.

وی در پایان سخنانش با بیان این‌که «دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی به سمت تخصصی شدن اسناد راهنمای تولید کتاب‌های آموزشی در حرکت است»، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری تدوین این 10 سند به پایان برسد. پس از آن، کارشناس‌های تعلیم و تربیت دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی تدوین سایر سندهای مربوط به انواع موضوع‌های درسی را آغاز خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط