شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۸
پیام تسلیت مدیران فرهنگی به مناسبت درگذشت سمندریان

حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی و مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، هر یک در پیامی جداگانه درگذشت حمید سمندریان، استاد فقید تئاتر ایران را تسلیت گفتند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در پیام تسلیت شاه‌آبادی آمده است: «تثبیت هویت و تشخص تئاتر امروز ایران مرهون حضور بزرگ مردانی است كه در میان آن‌ها استاد حمید سمندریان نقش پررنگ‌تری نسبت به بقیه دارد. او كه امروز شاگردانش از نسل‌های مختلف مبهوت و داغدار غم درگذشتش هستند، عمری به درازای نیم قرن را به تربیت هنرجویان تئاتر پرداخت؛ هنرجویانی كه اكنون خود هنرمندی برجسته‌اند و به مدد اذن استاد قدم بر صحنه تئاتر گذاشته‌اند. وی به شایستگی مسوولیت خود را در مقابل این نسل به پایان برد تا نام خود را برای همیشه به عنوان بزرگمرد تئاتر ایران در تاریخ ثبت نماید.» 

شاه آبادی در این پیام ضمن تسلیت ضایعه‌ فقدان این هنرمند یگانه و استاد بی‌بدیل صحنه تئاتر به جامعه‌ هنری كشور به ویژه شاگردان هنرمندش، مراتب همدردی و اظهار تاسف خود را به خانواده این هنرمند فقید ابراز كرد. 

همچنین در پیام قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی آمده است: «استاد حمید سمندریان روی در نقاب خاک کشید و جان به جهان آفرین تسلیم نمود. مردی که از عمرخود فراتر بود و تمامی دوران حیات خویش را با عشق و شوریدگی بسیار و جوشش‌ها و کوشش‌های خستگی ناپذیر و تلاش و تکاپوهای بی‌شمار در مسیر علم و معرفت و هنر صرف نمود و شاگردان بسیاری در این زمینه تربیت کرد. انوار پر فروغ دانش و معرفت این استاد فقید در صحنه‌های تئاتر ایران همواره فروزان است. همچنان که خیل عظیم بازیگران و کارگردانان معاصر ایران مدیون و مرهون تلاش این آفتاب شور انگیز تئاتر ایران است. راز عمیق و حرارت الهامی تئاتر با بال پَرِ معرفت و چیرگی در هنر از او، چهره ای جاودان ساخته و زبانه ها و شعله های وجودش هرگز رنگ خاموشی به خود نخواهد گرفت، زیرا رسم و آیین چراغ خاموشی نیست.»

قادر آشنا در ادامه پیام خود آورده است:«نام حمید سمندریان برای همیشه در آسمان بلند تئاتر ایران خواهد درخشید و انوار بلند آن دامنگیر جانِ شیفتگان و هنرمندان و عاشقان حضرت دوست خواهد بود.»

همچنین روز پنجشنبه مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان نیز، طی پیامی فقدان این هنرمند بزرگ را به جامعه تئاتری و خانواده و همسر ایشان، تسلیت گفته بود. 

پیكر زنده‌یاد حمید سمندریان، صبح امروز شنبه 24 تیرماه در میان خیل عظیم داغداران از مقابل تالاری كه به نام خود او در تماشاخانه ایرانشهر خانه هنرمندان، نامگذاری شده است، به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

حمید سمندریان، نویسنده، مترجم و استاد شاخص تئاتر ایران حدود ساعت ۵صبح پنجشنبه ۲۲ تیرماه در سن ۸۱ سالگی به علت عوارض ناشی از بیماری سرطان کبد در منزلش درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها