شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
تحليلی بر «مقالات شمس» نوشته شد

مهدي كمپاني‌زارع تحليلي بر «مقالات شمس» نوشت. وي در اين اثر روند تاثيرپذيري مولانا از انديشه‌هاي شمس را نيز بررسي كرده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، موحد حدود دو دهه پيش با ارايه تصحيحي از كتاب «مقالات شمس» علاقه‌مندان به ادبيات عرفاني را با اين اثر آشنا كرد. كتاب مذكور شامل مجموعه‌ای از سخنان شمس تبریزی در دوران اقامت وي در قونيه است.

اين اثر يكي از درخشان‌ترين نثرهاي ادبيات فارسي تاكنون قلمداد مي‌شود و متن بسيار دشواري دارد. تاكنون پژوهش‌هاي اندكي درباره اين كتاب با وجود اهميت آن انجام شده‌ كه شايد مهم‌ترين دليل اين بي‌توجهي، دشواري كتاب مذكور باشد.

كمپاني‌زارع محتواي اين اثر را در قالب يك كتاب تحليل كرده است. وي در گفت‌وگو با ايبنا، عنوان كرد: متن اين اثر دشواري‌ها و ناهمگوني‌هايي دارد كه تحليل و توضيح آن نيازمند تسلط بر منظومه فكري شمس و مولاناست.

وي افزود: پس از تحليل و بررسي اين متن، مقدمه‌اي درباره شيوه سخن گفتن شمس، محتواي آن و فنوني كه در سخن گفتن به كار مي‌برد نوشتم تا از اين طريق، دليل دشواري متن او و راه‌هاي حل آن را نشان دهم.

اين نويسنده يادآوري كرد: بازتاب بسياري از انديشه‌هاي شمس را مي‌توان در كلام مولانا ديد. اين موضوع را نيز در كتاب بررسي كرده‌ام، بنابراين مقايسه و تطبيق انديشه‌هاي شمس و مولانا را نيز مي‌توان در اين اثر خواند.

كمپاني‌زارع ادامه داد: گفتار و تفكر مولانا با وجود تاثيرپذيري از شمس، تفاوت‌هايي نيز با آن دارد كه اين تفاوت‌ها نيز در كتاب مورد توجه قرار گرفتند.

وي به نگارش بيش از نيمي از اين اثر اشاره كرد و گفت: اين كتاب بيش از هزار صفحه خواهد شد. هنوز عنوان قطعي براي آن انتخاب نكرده‌ام، «شرح مقالات شمس تبريزي» به يقين عنوان فرعي آن خواهد بود. 

اين نويسنده كتاب خود را به انتشارات نگاه معاصر مي‌سپارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها