شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷

لائورن الیور نویسنده آمریکایی به عنوان برنده سال 2011 جایزه کتاب نوجوانان بوکستهودر بوله آلمان برگزیده شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این نویسنده متولد 1982 به خاطر رمان «دیوانگی» که ترجمه آلمانی آن در انتشارات کالرزن منتشر شده موفق شد تا با پیشی گرفتن از هشت رمان دیگر این جایزه پنج هزار یورویی را نصیب خود کند. این کتاب جلد نخست از یک سه‌گانه به نام «آمور» است. 

هیات داوران این جایزه به ریاست هلموت کاراسک منتقد ادبی متشکل از 11 نوجوان و 11 بزرگسال از میان 74 رمان نوجوانانه منتشر شده در سال گذشته فینالیست ها را برگزیدند. آن ها شب گذشته در کتابخانه شهر بوکستهوده واقع در ایالت نیدر زاخسن از میان نامزدها رمان منتخب خود را برگزیدند و طبق سنت این جایزه دلیلی را برای گزینش خود اعلام نکردند. احتمال می رود که زمان اهدای این جایزه در فصل پاییز باشد.

اندکی بعد از مشخص شدن برنده، الیور از طریق تلفن از این خبر خوشحال کننده مطلع شد. الریکه منشینگ مدیر این کتابخانه در این زمینه گفت: او بینهایت شادمان و کاملا هیجانزده است.
 
در فصل پاییز الیور تعطیلاتش را در اروپا خواهد گذراند و شخصا برای دریافت این جایزه به آلمان سفر می‌کند اما زمان دقیق اهدای تندیس این جایزه که به شکل یک گاو نر است هنوز مشخص نیست. 

لائورن الیور که دختر دو استاد ادبیات است از زمان کودکی به خواندن کتاب و نوشتن متن می‌پرداخت. او در صفحه وب سایتش تعریف می‌کند که در کودکی برای کتاب‌های مورد علاقه اش دنباله می‌نوشت و بعدها از داخل همین دنباله‌ها داستان های خودش پدید آمدند.
 
جایزه بوکستودر بوله یکی از معتبرترین جوایز کتاب نوجوانانه آلمان است که در سال 1971 از سوی وینفرید سیمان کتابفروش اهل بوکستوده تاسیس شد. الگوی انتخاب نام این جایزه شخصیت کتاب کودکانه «داستان فردیناند» اثر مونرو لیف نویسنده آمریکایی بود. این کتاب که در آلمان با نام «فردیناند؛ گاو نر» منتشر شد، داستان یک گاو جوان اسپانیایی است. از سال 1981 شهر بوکستوده اهدای این جایزه را بر عهده گرفت. در رقابت برای کسب این جایزه کتاب هایی می توانند شرکت کنند که در سال گذشته برای نخستین بار به آلمانی ترجمه و منتشر شده باشند.
 
از جمله برندگان پیشین این جایزه می‌توان گوردون پاوزه وانگ، میشاییل انده، استفانی مه‌یر و سوزان کالینز اشاره كرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها