سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۵
حاكميت ايران بر جزاير تنب و ابوموسي

«حاكميت ايران بر جزاير تنب و ابوموسي» اثر پروفسور پيروز مجتهدزاده از سوي موسسه جغرافيايي و كارتوگرافي سحاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دكتر محمدرضا سحاب، مسوول موسسه جغرافيايي و كارتوگرافي سحاب با بيان اين مطلب گفت: پروفسور پيروز مجتهدزاده اسناد و مدارك مفصلي را كه طي سال‌هاي متمادي از مراكز اسناد جهان جمع‌آوري كرده بود در اثبات حاكميت و مالكيت ايران بر جزاير تنب و ابوموسي مطرح كرد.

وي افزود: مجتهدزاده اسناد و مدارك بين‌المللي بسياري را كه در اجلاس 1992 وست مينستر هال عرضه كرده بود به صورت كتابي درآورد كه در سال 1995 از طرف دانشگاه لندن منتشر شد. 

سحاب خاطرنشان كرد: يك سال بعد او اين كتاب را در اجلاس علمي كه با شركت دانشگاهيان عرب برگزار شد براي بررسي روابط ايران و عرب در قطر عرضه كرد. 

مسوول موسسه جغرافيايي و كارتوگرافي سحاب اضافه كرد: اگرچه خلاصه‌اي از اين كتاب يك‌بار در گذشته به فارسي ترجمه شد، ولي ناشران عرب ترجمه عربي آن كتاب را در سطح بهتري در سال 2000 در بيروت منتشر كردند و اين امر موفقيت تازه‌اي را براي آشنايي حاكميت و مالكيت‌هاي ايران در خليج‌فارس مطرح كرد.

وي افزود: موسسه جغرافيايي و كارتوگرافي سحاب با حركت گسترده، ترجمه فارسي اين كتاب را همراه با اسناد و مداركي تازه از تحولات مربوط به ادعاهاي امارات متحد عربي در دسترس علاقه‌مندان و هم‌ميهنان قرار داد.

به گفته دكتر سحاب، موسسه جغرافيايي و كارتوگرافي سحاب اصل انگليسي مهمترين مباحث حقوقي مربوط به مساله مالكيت ايران بر جزاير سه‌گانه را افزوده و آخرين تحولات مربوط به اين بحث را به انگليسي در اختيار پژوهشگران قرار داده است.

در اين اثر، جدل ميان مجتهدزداه و سفير اتحاديه عرب و مكاتبات ميان آنها منعكس شده است. همچنين مكاتبات رسمي برخي شيوخ و سران امارات متحده عربي با مجتهدزداه درباره تاريخچه مربوط به جزاير تنب و ابوموسي مطرح ‌شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها