سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
فرشید مثقالی ۶۹ ساله شد

فرشید مثقالی، تصویرگر کتاب‌هی کودک و نوجوان و برنده‌ی جایزه‌ی جهانی آندرسن، ۶۹ سال پیش در روز ۱۳ تیرماه به دنیا آمد. آثار مطرحی چون «خروس زری، پیرهن پری» و «ماهی سیاه کوچولو» برای نخستین بار به قلم این هنرمند تصویرگری شده‌اند.

ایبنا نوجوان: شاید کتاب‌های زیادی را خوانده باشید که فرشید مثقالی تصویرگر آن بوده است اما شاید این هنرمند را تنها از دریچه تصاویری بشناسید که او در سال‌های طولانی کار هنری‌اش برای داستان‌های کودکان و نوجوانان خلق کرده است. 

فرشید مثقالی در ۱۳ تیرماه ۱۳۲۲ در شهر اصفهان به دنیا آمد. او در رشته نقاشی درس خواند و پس از فارغ التحصیلی به تصویرسازی برای مجلات مختلف مشغول شد. کتاب‌های «کره اسب سیاه»، با تصویرگری سیاه و سفید و کتاب رنگی «خروس زری، پیرهن پری‌» اثر احمد شاملو از نخستین تصیرسازی‌های او به شمار می‌رود.

مثقالی از روش‌های مختلفی در تصویرگری استفاده کرده است؛ او لیتوگرافی، کلاژ، آبرنگ و سایر ابزارهای هنری و سبک‌های متفاوت مانند سبک‌های غربی و چاپ سنگی را در آفرینش تصاویر به کار برده است.

تصویرگری کتاب‌های «عمو نوروز»، «جمشید شاه»، «پسرک چشم آبی»، «آرش کمانگیر» «ماهی سیاه کوچولو» و «افسانه‌ی آفرینش در ایران» از جمله مهم‌ترین آثار مثقالی است. تصویرگری «ماهی سیاه کوچولو» برنده‌ی جایزه‌ی نخست نمایشگاه بین المللی كتاب كودك بولونیا شد و در دوسالانه‌ی تصویرگری براتیسلاوا نیز دیپلم افتخار گرفت.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۹۷۴، فرشید مثقالی را نامزد دریافت جایزه‌ی اندرسن و او موفق شد این جایزه‌ی معتبر جهانی را برای تمام آثارش به دست آورد. 

امسال هم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرشید مثقالی را به همراه احمدرضا احمدی به عنوان نامزد جایزه‌ی لیندگرن معرفی کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها