یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۲
کتاب‌هایی کاربردی درباره اوتیسم و بیش‌فعالی منتشر می‌شوند

مصطفی تبریزی، روانشناس و نویسنده، دو اثر جدید درباره بیماری‌های اوتیسم و بیش‌فعالی در دست چاپ دارد. وی مي‌گويد تفاوت این کتاب‌ها با آثار علمی موجود، زبان ساده و کاربردی بودن آن‌هاست._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «درمان بیش‌فعالی و پرتحرکی» و «درمان اوتیسم» دو اثری هستند که دکتر مصطفی تبریزی تالیف و ترجمه آن‌ها را به پایان رسانده و به‌زودی آن‌ها را به دست ناشر می‌سپارد.

دکتر تبریزی درباره کتاب «درمان بیش‌فعالی و پرتحرکی» که اثری تالیفی از اوست توضیح داد: کتاب‌های متعددی درباره موضوع بیش‌فعالی در بازار کتاب ایران وجود دارند که با رویکردی علمی اطلاعات گسترده‌ای را به مخاطب ارایه می‌دهند و مخاطبان آن‌ها قشر دانشگاهی کشورند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اما من در کتاب «درمان بیش‌فعالی و پرتحرکی» کوشیدم مطالب را به صورت کاملا کاربردی بیان کنم و مخاطبان این اثر نه تنها دانشگاهیان، بلکه درمانگران، والدین و بیماران هستند. برخی از آثاری که پیش از این با همین رویکرد نوشتم مورد استقبال زیادی قرار گرفت و حدود 100 هزار نسخه از آن‌ها به چاپ رسید که نشان کاربرد مطالب آن در جامعه است.

به گفته تبریزی، این کتاب به زبان مردمی نوشته شده و مطالب آن بر پایه یافته‌های علمی روز دنیا و تجربه‌های شخصی او و از نظر محتوا جامع و کاربردی است.

مدیر مرکز مشاوره «روزبه» درباره اثر دیگری که در دست چاپ دارد گفت: «درمان اوتیسم» عنوان اثری است که ترجمه آن را به پایان رسانده‌ام. این اثر نخستین کتابی است که به این بیماری از دو دریچه مختلف می‌نگرد و هم به درمانگر و هم به بیمار توجه ویژه و جداگانه دارد.

وی افزود: متن این کتاب به طور متناوب از دید درمانگر و بیمار روایت می‌شود. یعنی در چند صفحه فعالیت‌های درمانگر بیان می‌شود و نویسنده در ادامه از احساسات و تجربیات بیمار می‌نویسد.

این روانشناس، سادگی مفاهیم مطرح شده در کتاب «درمان اوتیسم» را یکی از ویژگی‌های آن دانست و چنین توضیح داد: مطالب مربوط به بیماری اوتیسم در این کتاب به مانند یک رمان روایت می‌شوند و می‌توانند احساسات مخاطب را تحت‌تاثیر قرار دهند. نکته جالب در این است که نویسنده اشتباهاتی را که روانشناسان ممکن است انجام دهند و اثر بد آن بر بیمار را هم بیان می‌کند.

مترجم کتاب «شادمانی درونی»، این ویژگی را تلنگری برای روانشناسان دانست که به درونیات بیمار توجه بیشتری کنند و گفت: نویسنده این کتاب نشان می‌دهد که اگر روانشناس از درونیات بیمار به طور کامل مطلع نشود ممکن است اشتباهات زیادی مرتکب شود.

به اعتقاد تبریزی مطالعه کتاب «درمان اوتیسم» در افراد این انگیزه را ایجاد می‌کند که برای درمان اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها