سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
گزیده اشعار «فدریکو گارسیا لورکا» به چاپ رسيد

گزیده اشعار «فدریکو گارسیا لورکا» با ترجمه زهرا رهبانی به صورت دو زبانه (اسپانیایی و فارسی) از سوی نشر گل‌آذین منتشر شد. این کتاب با سالشمار زندگی‌ لورکا همراه شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بهار امسال گزیده اشعار «فدریکو گارسیا لورکا» در ۲۵۶ صفحه با گزینش و ترجمه رهبانی از سوی نشر گل‌آذین منتشر شد.

در این کتاب ۷۰ قطعه شعر از سروده‌های لورکا آمده است. همچنین کتاب با مقدمه‌ای درباره زندگینامه و آثار لورکا و سالشمار زندگی او همراه شده است. در پایان کتاب نیز فهرست منابع آمده است.

پیش‌تر رهبانی در گفت‌و‌گو با «ایبنا» درباره این اثر گفته بود: «بیشتر این شعرها از کتاب «غزل‌های عشق تاریک» لورکا انتخاب شده‌اند. همچنین شعرهای لورکا شعرهایی تصویری هستند و تصویر در شعرهای لورکا نقش اساسی را بازی می‌کند.»

«آرزو»، «قصیده دست ناممکن»، «در اندرون»، «غزال عشق با عصا»، «آواز دیجور»، «نقش باغ»، «رباعی کوبایی»، «شکارچی»، «آواز نخستین»، «پیش درآمد»، «صلیب»، «سپیده‌دم»، « انجیر وحشی»، «نغمه فلامینکو» و «ترانه دبستانی» عنوان برخی از شعرهای این کتاب هستند.

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «تالاب»:
«بوف
اندیشه خویش وانهد
غبار برگیرد از
عینک خویش
و آه کشد.
یکی کرم شب‌تاب
گرداگرد دامنه
و یکی ستاره دوان.
بوف بال و پر خویش تکاند
و در اندیشه شود دیگر بار.»

فدریکو گارسیا لورکا متولد سال ۱۸۹۸ میلادی، شاعر و نویسنده اسپانیایی است. وی در سال ۱۹۳۶ و در سن ۳۸ سالگی درگذشت. 

«دوران نحس پروانه‌ها»، «ترانه‌ها»، «ماریانا پیندا»، «چنین که گذشت این ۵ سال»، «ترانه‌های کانته خوندو»، «عروسی خون»، «خانه برنارد آلبا»، «شاعر در نیویورک »، «احساسات و پروانه»، «قصیده کولی»، «زاری برای مرگ یک گاوباز» و «عروسکان خیمه شب بازی» عنوان برخی از آثار لورکا در حوزه شعر و نمایشنامه هستند.

زهرا رهبانی متولد ۱۳۴۰ در تهران است. پیشتر کتاب‌های «جزیره زیر دریا»، «خاطرات: زندگی من در کنار چه»، «سفر فیل»، «سکوت پری‌های دریا»، «صد غزل عاشقانه»، «قابیل»، «اسرار دخمه جنی»‌ و «النا» با ترجمه رهبانی منتشر شده است.

وی اکنون یک رمان طنز را در دست ترجمه و «گزیده چکامه‌های پابلو نرودا» را در دست انتشار دارد. 

گزیده اشعار «فدریکو گارسیا لورکا» در ۲۵۶ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت پنج هزار و ۴۰۰ تومان از سوی نشر گل‌آذین منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط