یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
گسترش نهضت مطالعه، رویکرد اصلی کانون‌های مسجد‌هاست

معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد کشور، در نشست مطبوعاتی که صبح امروز (4 تیرماه) در محل ستاد عالی برگزار شد، گسترش نهضت مطالعه را رویکرد اصلی برنامه‌های اوقات فراغت در کانون‌های مسجد‌ها دانست._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مرتضی طاهریان، معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، بر لزوم بهره‌برداری از اوقات فراغت بر لزوم بهره‌برداری از اوقات فراغت بر حسب میل و انگیزه شخصی تاکید کرد و بر این اساس به تشریح برنامه‌های این سازمان پرداخت.
وي گفت:در «جشنواره قرآنی مدهامتان و نشریات تجربی» که در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود، استان‌های سمنان، کهگیلویه و بویر احمد، مازندران، یزد، کرمانشاه، در مرحله منطقه‌ای جشنواره نشریات تجربی شرکت خواهند کرد و مرحله کشوری این جشنواره قرآن و نشریات تجربی نیز در نیمه دوم سال جاری به ترتیب در استان‌های خوزستان و فارس برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور افزود: برنامه‌های اوقات فراغت کانون‌های مساجد، جشنواره‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و برنامه‌های معاونت فرهنگی و هنری در سال 91 در بیش از 13 هزار و 300 پایگاه در سطح کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برگزار خواهند شد و رویکر اصلی این برنامه‌ها تبلیغی، فرهنگی، هنری و ورزشی است.

وی با بیان این‌که «سهم زیادی از تعطیلات تابستان سال جاری با ماه مبارک رمضان همراه است» گفت: برنامه‌های اوقات فراغت امسال با رویکرد قرآنی برگزار می‌شود که یکی از این برنامه‌ها حفظ جزء 30 قرآن است. این برنامه با توجه به ظرفیت 800‌ هزار نفری کتابخانه‌های مساجد‌ صورت می‌گیرد.

طاهریان فزود: بنا بر ماه‌های قمری اوقات فراغت از اعیاد شعبانیه آغاز شده است و تا اواخر شهریور همزمان با دهه کرامت (روز‌های میلاد امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) پایان می‌یابد. بر این اساس طرح «مهر بی‌کران» یکی از برنامه‌های مهم اوقات فراغت است. در این طرح که از سال گذشته با قرائت زیارت «آل‌یاسین» آغاز شد، در سال جاری به صورت تکمیلی در حفظ این زیارت و توجه به مفاهیم زیارت آل یاسین اهتمام خواهیم داشت.

به گفته طاهریان، گسترش نهضت مطالعه رویکرد اصلی برنامه‌های اوقات فراغت در کانون‌های مسجد‌هاست و از نیمه دوم ماه مبارک رمضان تا ابتدای دهه کرامت، مسابقه‌های کتابخوانی به صورت حضوری برگزار می‌شود که در کتابخانه‌های مسجد‌های منتخب برگزار می‌شود. همچنین کانون‌‌های مساجد با هماهنگی آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان در روزهای تابستان، برنامه‌های متنوعی خواهد داشت.

معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور اضافه کرد: ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور، بر پایگاه‌های اوقات فراغت نظارت دارد و به آسیب‌شناسی برنامه‌ها می‌پردازد. در این راستا پایگاه‌های اوقات فراغتی که بیشترین مخاطب را جذب کنند، شناسایی و در پایان روز‌های تعطیل تابستان در قالب برنامه اختتامیه از آن‌ها قدرداني خواهد شد.

طاهریان با بیان این‌که «توسعه نرم‌افزار‌های کتابخانه‌ای در سال جاری ادامه خواهد داشت» گفت: چهار میلیارد تومان برای توسعه کتابخانه‌های مساجد در نظر گرفته‌ایم و قرار است علاوه بر این‌که به تجهیز سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ها می‌پردازیم، منابع مطالعاتی کتابخانه‌ها ـ شامل کتاب‌های کمک‌درسی و کتاب‌های حوزه‌های عمومی، دینی و فرهنگی مساجد ـ را هم با این بودجه گسترش دهیم.

وی در پایان این نشست خبری گفت: پشتیبانی، نظارت و ساماندهی کتابخانه‌ها با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر اهداف ستاد عالی کانون های مساجد کشور تا پایان سال جاری خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها