دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
گزیده اشعار «سیلویا پلات» منتشر شد

گزیده اشعار «سیلویا پلات» به صورت دو زبانه (انگلیسی و فارسی) و با ترجمه رقیه علیزاده همراه با زندگینامه مفصل این شاعر از سوی نشر گل‌آذین منتشر و روانه بازار کتاب شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب 20 قطعه شعر بلند از سروده‌های پلات را در برمی‌گیرد که به صورت دو زبانه (انگلیسی و فارسی) و به انتخاب علیزاده در این اثر ارایه شده‌اند.

در مقدمه این کتاب توضیحات مفصلی درباره زندگینامه پلات و فعالیت‌های ادبی او آمده است.

در این مقدمه آمده است: «امروزه، همه شعرها، یادداشت‌های روزانه، رمان، نثرهای کوتاه و نامه‌های پلات، که حاصل یک عمر کار است، به‌صورت چاپ شده در دسترس همگان قرار دارد. همچنین خواننده به کتاب‌ها و مقاله‌هایی که به‌طور مداوم درباره زندگی و آثار پلات نگاشته شده و می‌شوند و البته آثار تد هیوز که به تازگی به صفوف ملک‌الشعراها پیوسته است، نیز دسترسی دارد. شاید طنزی در این نکته نهفته باشد که مجموعه اشعار پلات برنده جایزه پولیتزر در زمینه شعر و در سال 1981 شد و این همه شهرت و افتخار، هم برای آثار او هم برای آثار هیوز، شوهرش، سرانجام چنین دیرهنگام فرا رسید!»

«پرده»، «بابا»، «واژگان»، «زخم»، «لاله‌ها»، «مرد به دار آویخته»، «شهر زنان»، «درختان زمستانی» و «گذر از آب» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه هستند.

بخشی از قطعه شعر «ماه و سرخ‌دار»:
«این نور اندیشه است، سرد و سیاره‌ای
درختان اندیشه سیاهند. نور آبی است.
علف‌ها بار اندوه خود را بر پاهایم خالی می‌کنند انگار خدایم،
قوزک پاهایم را می‌خراشند و با زمزمه از افتادگی خود می‌گویند.
غبارهای دودناک مرموز ساکن این مکان
با یک ردیف سنگ قبر از خانه‌ام جدا شده‌اند.
هیچ نمی‌دانم به کجا می‌شود رسید.»

سیلویا پلات متولد ۲۷ اکتبر ۱۹۳۲ و درگذشته در ۱۱ فوریه ۱۹۶۳،‏ شاعر، نویسنده و مقاله‌نویس آمریکایی است. وی بیشتر شهرت خویش را وام‌دار اشعارش است اما علاوه بر اشعار، کتاب «حباب شیشه» که اثری شبه‌زندگینامه‌ای است و بر مبنای حیات خودش و کشمکش‌هایش با بیماری افسردگی، نوشته شده نیز از آثار مشهور او است.

از این شاعر پنج مجموعه شعر با عنوان‌های «کلوسوس و اشعار دیگر» (۱۹۶۰)، «غزال» (۱۹۶۵)، «گذر از آب» (۱۹۷۱)، «درختان زمستانی» (۱۹۷۲) و «مجموعه اشعار» (۱۹۸۱) بر جای مانده است.

گزیده اشعار «سیلویا پلات» در 208 صفحه، شمارگان هزار نسخه، قیمت چهار و 500 تومان و در قطع جیبی از سوی انتشارات گل‌آذین منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها