چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۶
تالیف در دوره بیستم کتاب فصل رشد چشمگیری داشته است

مجید حمیدزاده، دبیر جایزه کتاب فصل با بیان این‌که در دوره اخیر (بیستم) کتاب فصل، تالیف رشد چشمگیری داشته است، گفت: از ۴۰ منتخب این دوره از کتاب فصل ۳۱ اثر تالیفی است و این یکی از نقاط قوت این دوره از کتاب فصل است.-

حمیدزاده به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: بیستمین دوره کتاب فصل را سه‌شنبه (20 خرداد) که روز بعد از مبعث پیامبر (ص) است، در شهر سنندج برگزار خواهیم کرد. در این دوره حدود شش هزار عنوان کتاب در حلقه داوری در دبیرخانه قرار گرفت و بیش از ۳۰۰ نفر از استادان دانشگاه، حوزه و مراکز آموزشی و علمی از سراسر کشور آثار را در مرحله نخست داوری کردند.

وی افزود: از تعداد نزدیک به شش هزار عنوان کتابی که مورد داوری قرار گرفت، ۲۲۸ عنوان به مرحله دوم راه پیدا کرد که در مرحله دوم این ۲۲۸ عنوان برای گروه‌های داوری ارسال و در نهایت ۴۰ اثر منتخب شدند.

حمیدزاده ادامه داد: از این تعداد ۲۴ اثر شایسته تقدیر شدند و امتیاز ۸۰ تا ۹۰ از سوی داوران را به دست آوردند. همچنین ۱۶ اثر بیش از امتیاز ۹۰ را کسب کردند و برگزیده اعلام شدند. 

دبیر جایزه کتاب فصل در بخش دیگری از سخنانش به رشد چشمگیر تالیف در میان منتخبان این دوره از کتاب فصل اشاره کرد و گفت: از میان ۱۶ برگزیده این دوره ۱۳ اثر تالیفی، دو اثر ترجمه و یک اثر تصحیح بوده و نیز از میان ۲۴ اثر شایسته تقدیر، ۱۸ اثر تالیفی، ۵ اثر ترجمه و یک اثر نیز تصحیح بوده است.

حمیدزاده اضافه کرد: این تفاوت محسوس و چشمگیر است و از ویژگی‌های بارز این دوره از کتاب فصل به حساب می‌آید.

دبیر کتاب فصل از برگزاری کتاب فصل بیست و یکم در تهران خبر داد و گفت: دوره آینده کتاب فصل در تهران و دوره بیست و دوم نیز در چابهار برگزار می‌شود.

حمیدزاده به برنامه‌های آیین پایانی دوره بیستم هم اشاره کرد و گفت: قسمت اصلی برنامه، مراسم معرفی آثار و اهدای جوایز به صاحبان اثر خواهد بود و در دو روز بعدی هم برای منتخبان و همراهان، برنامه‌های تفریحی و دیدار از دیدنی‌ها و مناطق گردشگری کردستان درنظر گرفته شده است.

دبیر کتاب فصل در پایان سخنانش گفت: یکی از مواردی که معمولا مورد سوال قرار می‌گیرد، عدم برگزیده داشتن در حوزه ادبیات داستانی در دوره‌های پیشین کتاب فصل است. در این دوره هم در حوزه ادبیات داستانی و هم در حوزه شعر برگزیده داریم که این هم می‌تواند یکی از ویژگی‌های این دوره باشد.

آیین پایانی بیستمین دوره جایزه کتاب فصل سه‌شنبه ۳۰ خرداد در شهرستان سنندج، مرکز استان کردستان برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها