چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
«بناهای دوره اسلامی ایران؛ از آغاز تا 1218 شمسی» منتشر شد

کتاب «بناهای دوره اسلامی ایران» شامل طرح‌های پاسکال خاویر کوست، معمار فرانسوی و نوشتارهای توصیفی بیبرستن کازیمیرسکی است که در زمان محمدشاه قاجار تهیه شد. این کتاب که تاکنون به فارسی درنیامده بود، با ترجمه آتوسا مهرتاش توسط موسسه متن (وابسته به فرهنگستان هنر) منتشر شد.-

مهرتاش به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: پاسکال کوست یک معمار فرانسوی است که در زمان محمد شاه قاجار، همراه با هیاتی سیاسی فرانسه به ایران آمد و نقشه و پلان بناهای تاریخی ایران را برداشت کرد. 

وی افزود: پیش از سفر به ایران، آقای کوست مدتی را در مصر به تهیه طراحی و اسناد و مدارک مختلف از بناهای تاریخی این کشور گذراند و منبع مهمی را از این اطلاعات تهیه کرد. پس از بازگشت به فرانسه در مسابقه‌ای که برای انتخاب تیم فرهنگی که قرار بود همراه با سفیر به ایران برود، شرکت کرد و به همراه یک نقاش اوژن فلاندن، برنده شد. 

مهرتاش گفت: حاصل این سفر مجموعه 6 جلدی بناهای قدیم ایران، تا انتهای دوره ساسانی بود که پنج جلد آن تصاویر و  يك جلد هم مراحل سفر کوست و فلاندن، است. پس از انتشار این مجموعه کوست مجموعه تصاویر خود را به پادشاه وقت فرانسه نشان می‌دهد و پادشاه هم دستور می‌دهد که تصویرهای کوست از بناهای اسلامی ایران همراه با گزارش توصیفی آن‌ها چاپ شود، که این کتاب حاضر است. 

مهرتاش در ادامه با اشاره به کیفیت کار کوست در طراحی بناهای ایران گفت: ویژگی مهم کار کوست در این است که تناسبات نقشه‌ها و تصویرهایی که او از ابنیه‌ تاریخی ایران کشیده به واقعیت بسیار نزدیک است. همچنین نقشه‌ای ایشان از نظر کار فنی کیفیت بالایی دارد. 

این محقق و مترجم در ادامه گفت: تصویری که یک نقاش از یک بنای تاریخی می‌کشد، یک تصویر لحظه‌ای است که بسیاری از نکات، چون مسایل سازه‌ای در آن دیده نمی‌شود، در صورتی که پاسکال کوست بنا را فقط به عنوان یک تصویر ندیده، بلکه جزییات بناها را هم با دقت بسیاری ضبط کرده است. برخی از بناهایی که او تصویرش را کشیده از بین رفته‌اند، اما مقایسه تصاویر بناهایی که تاکنون حفظ شده‌اند، با اصل این بناها، دقت نظر بالای کوست را عیان خواهد کرد. 

مهرتاش در ادامه به نسخه اصل این کتاب اشاره کرد و گفت: نسخه اصل این کتاب در کشور فرانسه و با یک چاپ سنگی منحصر به فرد، با کیفیت بالایی منتشر شد. چند نسخه از این چاپ در ایران موجود بود، اما پیشتر هیچگاه فرصت ترجمه و انتشار پیدا نکرد و اکنون با همت موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) در دسترس مخاطبان قرار گرفت. 

کتاب «بناهای دوره اسلامی ایران؛ از آغاز تا 1218 شمسی» نوشته پاسکال کوست را موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر با ترجمه آتوسا مهرتاش، در 168 صفحه با کاغذ گلاسه و تصاویر رنگی و قیمت 22 هزار تومان منتشر کرده است. 

آتوسا مهرتاش مسوول مستندنگاری و آرشیو دفتر فنی، صندوق احیای بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، وابسته به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها