یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۵
منتظر «فاج قهرمان» باشید

کتاب «فاج قهرمان» داستان به دنیا آمدن یک کودک جدید در خانواده پسربچه ای به نام فاج را بازگو می‌کند. این کتاب را انتشارات آفرینگان منتشر کرده است.

ایبنا نوجوان: «فاج قهرمان» را جودی بلوم نوشته و عطیه تهرانی‌فر آن را ترجمه کرده است.

فاج بازیگوش ، پسربچه‌ی چهارساله يک خانواده است كه برای به دنیا آمدن بچه‌ی ديگري انتظار می‌کشند. پيتر برادر بزرگ‌تر از اين موضوع حسابي كلافه و عصباني است و به مادرش مي‌گويد: چطور توانستيد؟! يكي بس نبود؟ يه فاج ديگر؟ توي اين خونه فقط همين رو كم داشتيم! ما بچه‌ی ديگه‌ای لازم نداريم!» پدر گفت: «لازم داشته باشيم يا نداشته باشيم اون داره مي‌آد. پس بهتره از الآن بهش عادت كني.

بالاخره بچه‌ی جدید به دنیا می‌آید و فاج که نام واقعی‌اش فارلی است، از چسباندن برچسب‌های کوپن خرید روی سر و صورت خواهر کوچولویش لذت می‌برد و از مخفی کردن او در جاهای سری و باورنکردنی خوشش می‌آید. فاج عاشق سگش، ترتل، کرم خانگی‌اش، ویلی و برادر بزرگ‌ترش پیتر است اما خواهر کوچکش توتسی را نمی‌تواند درک کند. احساس فاج به خواهرش را در ادامه بخوانید: «هر وقت کسی می‌آمد خانه‌ی ما، فاج سعی می‌کرد توتسی را بفروشد. مي‌پرسید: «بچه رو دوست دارین؟»
- اوه، بله ... اون واقعاً دوست داشتنیه.
- 25 سنت می‌گیرم، اونو بهتون می‌دم.»

داستان «فاج قهرمان» از زبان «پیتر» روایت می‌شود و در حقیقت دردسرهای این برادر نوجوان را در موجهه با برادر و خواهر کوچکترش نشان می‌دهد. پیتر در این داستان با حس مسوولیت خود سعی می‌کند از برادر و خواهرش مراقبت کند:
«انگار وقتش رسیده بود با پسرک صحبت بکنم. بنابراین گفتم: فاج، می‌خوای برات داستان بخونم؟
- آره
- باشه ... پس برو توی تختت بخواب تا منم بیام.
....
نشستم کنارش. پرسیدم: خسته نشدی این‌قدر ادای بچه‌ها رو درآوردی؟
- نه!
- فکر کردم می‌خوای مثل من بشی.
- می‌خوام
- نمی‌تونی هم ادای بچه‌ها رو دربیاری هم مثل من بشی.»

كتاب «فاج قهرمان» جوايز بسياري را در آمريكا و كشورهاي ديگر به دست آورده است و به بسياري از زبان‌های آسيایی و اروپایی ترجمه شده است.

كتاب 200 صفحه‌ای «فاج قهرمان» را انتشارات آفرینگان، واحد کودک و نوجوان انتشارات ققنوس با شمارگان هزار و 650 نسخه و به بهای چهارهزار و 900 تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها