دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
تحليل رويكردهاي طنزنويسي ايران و جهان در يک كتاب

كتاب «اسرار و ابزار طنزنويسي» تاليف و ترجمه محسن سليماني منتشر شد. به اعتقاد سليماني،‌ اين اثر نخستين كتابي است كه به طور خاص در حيطه مرور بر وضعيت طنزنويسي در ايران و جهان به نگارش در آمده است. در اين كتاب ديدگاه‌هاي طنزنويسان خارجي نيز در كنار نويسندگان ايراني تحليل و مرور شده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، سليماني درباره اين كتاب كه به تازگي از سوي انتشارات سوره مهر راهي بازار كتاب شده است، توضيح داد: اين اثر به نوعي نخستين كتاب درباره شيوه‌هاي نوشتن طنز است. اين تاليف هميشه بخشي از دغدغه‌هاي من بود؛ ‌چرا كه همواره به طور جانبي طنز را دنبال كرده‌ام، ولي تا پيش از اين، حوصله را در شكل‌گيري تاليفي براي اين موضوع سركوب‌ كرده بودم. 

وي افزود: در اين اثر زندگي و مراحل نويسندگي و ديدگاه‌هاي مرحوم گل آقا، منوچهر احترامي، زنده‌ياد عمران صلاحي و ابوالفضل زرويي‌نصرآباد؛ چهار طنزنويس صاحب‌نام كشورمان نيز مرور و تحليل شده است.

اين مترجم گفت: در اين كتاب يك مجموعه مقالات از نويسندگان آمريكايي و انگليسي همراه با نگاه خود طنزنويسان نسبت به طنز ايرانی و خارجي ترجمه و گنجانده شده و در واقع تمركز بر اصول نگارش طنز مورد تاكيد قرار گرفته است.

«اصول طنزنويسي؛ قالب‌هاي طنزنويسي»، «زاويه ديد طنزآميز؛ چگونه داستانمان را طنزآميز كنيم؟» (ديويد بوچيئر) و «طنزنويسي به روايت طنزنويسان»سه فصل از اين كتابند كه هر كدام در زير شاخه‌ها و بخش‌هاي مفصلي موضوع‌بندي شده‌اند.

در فصل دوم اين كتاب مقالاتي چون «نوشتن داستان‌هاي كم و بيش طنزآميز» (كاني ويليس)، «هفت فرمان طنزنويسي» (ديويد ايوانز) با مقالات مرتبط  ديگر آمده است.

«طنز مكتوب، ستون طنز ، مقاله طنز و مطلب صفحه پركن» (ملوين هليتزر) نيز از ديگر بخش‌هاي اين اثر در فصل دوم است كه در آن مقالاتي با نام‌هاي طنز روزنامه‌اي، ماجراي لطيفه‌وار، لطيفه‌هاي يك سطري،‌ اغراق، كوچكنمايي، واقعيت طنزآميز،  مقالات و مجلات منتشر شده است.

در فصل ديگري از اين اثر نيز مقاله‌اي با عنوان «طنز نويسي براي كودكان» (پاتريشا كيس) گنجانده شده است.

در سرفصلي از كتاب« اسرار و ابزار طنزنويسي» با نام «شكل‌هاي طنزنويسي» (مشابه‌سازي يا نظيره‌نويسي طنزآمیز) به موضوعاتي با 50 تيتر پرداخته شده است. همچنين «شگردهاي خنده‌سازان و طنزپردازان» نيز نام مطلب ديگر بخش دوم اين كتاب است.

در فصل سوم كه «طنزنويسي به روايت طنزنويسان» نام گرفته است نيز مطالب بسياري با سرفصل‌هاي متعدد گنجانده شده كه «من فقط داستان مي‌نويسم» (لي ك.ابوت) «بيان طنزآميز» (گِيل گالووي آدامز) «از اهلش بپرس !» «توصيه‌هاي طنزپردازان (ملوين هليتزر) و توصيه‌ها از آن جمله‌اند.

«پيوند ادبيات كهن با مسايل امروزي» (منوچهر احترامی) «گل‌آقا، شخصيتي كه از خالقش مشهورتر شد» (كيومرث صابري)، «كاركردهاي طنز»، «طنز امروز با زبان ديروز»،‌ «ابوالفضل زرويي‌نصرآباد» و‌ «طنزنويس محجوبي به نام عمران صلاحي» از ديگر بخش‌ها و سر فصل‌هاي پرشمار اين كتابند.

كتاب «اسرار و ابزار طنزنويسي» خرداد امسال (1391)، ‌به شمارگان دو هزار و 500 نسخه از سوي انتشارات سوره مهر منتشر شده. اين كتاب 628 صفحه و قيمت آن هزار و 400 تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط