سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۰
گزینه اشعار ضیاء موحد به چاپ رسيد

گزینه اشعار «ضیاء موحد» منتشر شد. این دفتر دربرگيرنده منتخبی از چهار دفتر شعر پیشین موحد و شعرهای جدید او است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گزینه اشعار «ضیاء موحد» مقدمه‌ای به قلم شاعر و با عنوان «اشارات و تنبیهات» را شامل می‌شود. علاوه بر این منتخبی از شعرهای چهار دفتر موحد با عنوان‌های «بر آب‌های مرده مروارید»، «غراب‌های سفید»، «مشتی نور سرد»، «نردبان اندر بیابان» و «تازه‌ها» را در برمی‌گیرد. 

در این دفتر 96 قطعه شعر آمده است؛ 19 شعر از دفتر «بر آب‌های مرده مروارید» (1340 -1354) ، 17 شعر از دفتر «غراب‌های سفید» (1361-1369)، 34 شعر از مجموعه «مشتی نور سرد» (1370-1378) و 17 شعر از دفتر «نردبان اندر بیابان» (1380-1385). علاوه بر این‌ها در بخش «تازه‌ها» (1385-1390) 9 شعر جدید از سروده‌های موحد آمده است.

موحد در مقدمه کتاب با تاکید بر این نکته که کتاب شعر مقدمه نمی‌خواهد؛ چراکه خواننده خواهان شعر و نه مقدمه است، به چند نکته پرداخته است. وی در یکی از نکته‌های این بخش به تاکید منتقدان بر وحدت در اثر هنری اشاره کرده و منظور از آن تاکید بر ساختار است؛ چراکه همین ساختار، اثر هنری را با منطق ربط می‌دهد؛ البته گوناگونی و نوع ساختارها در اثر هنری متفاوت با نوع آن‌ها در منطق است.

همچنین از دیدگاه موحد آن‌چه شعر دیروز و امروز را از هم جدا می‌کند، دو درک کاملا متمایز از این مفهوم است. وی برای نشان دادن چنین تمایزی به مقایسه شعر فرخی با نیما یوشيج پرداخته است. 

«سرود شبانه»، «قصه»، «رجز»، «گل سیاه صد پر»، «سکوت»، «مانا»، «گل‌های ساعتی»، «طلسم»، «ناگاه»، «آستارا»، «آهنگ و رنگ»، «چه فراوانیم ما»، «از ماهیان بپرس»، «طرح»، «بن‌بست»، «در لحظه‌های سنگ»، «در آغاز کلمه بود»، «به زیر سایه بید»، «تیک تاک»، «رنگارنگ»، «در انتهای کوچه»، «سقاخانه» و «بشنو از نی» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه هستند.

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «دزد نیمه شب»:
«نزدیک شد
و
بی‌درنگ دور
در این یخبندان
چنین دیروقت
از کجا؟
به کجا؟
اما چیزی از من گرفت
پس‌ناگرفتنی»

ضیاء موحد متولد 12 دی 1321 در اصفهان است. وی در سال 1348 در مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و تحصیلاتش را تا مقطع دکترا در رشته فلسفه ادامه داد.

از جمله آثار او می‌توان به مجموعه شعرهای «مشتی نور سرد» (انتشارات اکنون/1380)، «غراب های سفید» (انتشارات نیلوفر/1369) و «بر آب‌های نیلوفر» ( نشر آگاه/1354) و کتاب‌های «شعر و شناخت» (مجموعه مقاله‌های ادبی/ انتشارات مروارید/1377)، «سعدی» (انتشارات طرح نو/1372) و «دیروز و امروز شعر فارسی» اشاره کرد.

وی همچنین کتاب‌های «منتقدان فرهنگ» اثر ماتیو آرنولد تالزلی جانسون و «نظریه ادبیات» نوشته رنه ولک واستین وارن را به همراه تعداد دیگری مقاله در زمینه ادبیات به فارسی برگردانده است.

موحد جایزه تقدیری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را برای مجموعه شعر «مشتی نور سرد» (1381) و جایزه اصلی کتاب سال را برای ترجمه کتاب «نظریه ادبیات» (1374) به خود اختصاص داده است.

گزینه اشعار «ضیاء موحد» امسال(91) در 176 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت پنج هزار و 500 تومان از سوی نشر مروارید منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط