پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
وفایی: تاثیر اندیشه خیام بر شاعران پس از او روشن شود

عباسعلی وفایی، پژوهشگر و استاد دانشگاه، معتقد است در پژوهش‌های انجام شده درباره خیام شایسته است میزان تاثیر اندیشه‌های این شاعر بر شاعران پس از او و در دوره‌های مختلف هم بررسی شود._

وفایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: بررسی تعداد رباعی‌هایی که به خیام نسبت داده می‌شود و صحت و سقم آن‌ها یکی از حوزه‌های ضروری در خیام‌پژوهی‌هاست؛ چراکه هنوز با قطعیت نمی‌توانیم بگوییم کدام رباعی از خیام است.

وی با تاکید بر این موضوع که تردید در تعداد رباعی‌ها یا ابیات خیام سبب چالش در خیام‌پژوهی می‌شود، ادامه داد: تا زمانی‌که حرف آخر در این زمینه اعلام نشود و هنوز در تعداد ابیات منتسب به خیام شک و تردید وجود داشته باشد، نمی‌توانیم سراغ ایده‌ها و اندیشه‌های نهفته در این رباعی‌ها برویم.

این پژوهشگر به دیگر نکته مغفول مانده در خیام‌پژوهی‌ها اشاره و تشریح کرد: در میان پژوهش‌های انجام شده تاکنون کمتر به اندیشه‌هاي خیام و سبک بیان او در ادب فارسی پرداخته شده است. همچنین بررسی میزان نفوذ و تاثیر اندیشه‌های خیام در شاعران پس از او نیز امری ضروری است.

وی در پایان یادآور شد: درباره سیر رباعی در شعر فارسی توضیحاتی ارایه و کتاب‌هایی تدوین شده است، اما میزان بهره شاعران از اندیشه خیام در دوره‌های مختلف هنوز مشخص نیست و در قالب یک پژوهش جامع به این موضوع پرداخته نشده است. 

28 اردیبهشت در تقویم ایران روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری نام‌گذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط