جمعه ۱۴ دی ۱۳۸۶ - ۰۹:۲۰
اثر جدیدی از اکتاویو پاز به ایران آمد

اثر جدیدی از اکتاویو پاز،‌ شاعر، نویسنده، و روزنامه نگار مکزیکی و برنده جایزه نوبل ادبیات منتشر شد. این کتاب که «غروب آوانگارد» نام دارد، توسط اردشیر اسفندیاری به فارسی ترجمه شده و به زودی در بازار کتاب ایران توزیع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «غروب آوانگارد»، اثر جدیدی از اکتاویو پاز، نویسنده، شاعر، مقاله‌نویس و دیپلمات مکزیکی، توسط انتشارات پرسش منتشر شده و به زودی به بازار کتاب ایران عرضه می‌شود.

این کتاب ترجمه مقاله‌ای است با نام «El ocasio de la Vanguardia» که از مجموعه مقاله‌های این نویسنده انتخاب و توسط اردشیر اسفندیاری به زبان فارسی ترجمه شده است.

اوکتاویو پاز در سال ۱۹۱۴ میلادی در مکزیکوسیتی چشم به جهان گشود و از ۱۷ سالگی به نویسندگی و سرودن شعر مشغول شد. پدر این نویسنده وکیل بود و پدر بزرگش، داستان‌نویسی سرشناس.  در حقیقت پاز در جوانی ارزش‌های اجتماعی را از پدر و ادبیات را از پدر بزرگ خود آموخت و سرانجام شاعری را به جای وکالت برگزید.

این نویسنده در سال ۱۹۳۷ به والنسیا در اسپانیا سفر کرد تا در دومین کنگره جهانی نویسندگان ضد فاشیسم شرکت کند. در سال ۱۹۴۳ با استفاده از کمک هزینه بنیاد گوگنهایم به امریکا رفت. 

وی در آنجا با شعر نوی امریکایی آشنا شد. پاز در این کشور بود که مطالعه دامنه دار و عمیق خود را درباره هویت مکزیک آغاز کرد که حاصل آن کتابی شد به نام «هزار توی تنهایی». 

این نویسنده در سال ۱۹۶۲ به عنوان سفیر مکزیک در هند به این کشور اعزام شد. تاثیر تمدن هند را می‌توان در کتاب‌های متعددی که طی مدت اقامت خود در آنجا نوشته، به ویژه در کتاب «پرتوی از هند»،مشاهده کرد.

پاز در سال ۱۹۶۸ در اعتراض به سرکوب خونین تظاهرات آرام دانشجویان در مکزیک، از مقام خود کناره گیری کرد و از آن پس تا واپسین سالهای زندگی خود، به روزنامه نگاری پرداخت.

در سال ۱۹۸۰ دانشگاه هاروارد به پاز دکترای افتخاری اهدا کرد و در سال ۱۹۸۱ مهمترین جایزه ادبی اسپانیا یعنی جایزه سروانتس نصیب این نویسنده شد. 

سرانجام در سال ۱۹۹۰ آکادمی ادبیات سوئد، جایزه نوبل ادبیات را به پاس نیم قرن تلاش در زمینه شعر و ادبیات به اوکتاویو پاز مکزیک اهدا کرد. 

وی هشت سال بعد در سال ۱۹۹۸ بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها