سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۵
بررسي تحولات اجتماعي ايران نياز به باستانشناسي انديشه دارد

نويسنده كتاب «تاريخ انديشه جديد ايراني» گفت: ايران در دويست سال گذشته تحولات اجتماعي و سياسي مهمي را سپري كرده است و بررسي اين تحولات نياز به باستان‌شناسي انديشه دارد.-

فرامرز معتمددزفولي، نويسنده كتاب «تاريخ انديشه جديد ايراني» در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: برای رسیدن به این‌که  امروزه ما چگونه فکر می‌کنیم به باستان‌شناسی اندیشه نیاز داريم، در این کتاب باستان‌شناسی فکری انجام شده و تاریخ تفکر را دنبال می‌کند. 

وي ادامه داد: جامعه ايران در دويست سال گذشته دستخوش تغييرات اجتماعي و سياسي بسياري شده است، برخلاف اين باور كه آشنايي ما با دنياي مدرن از مشروطه آغاز شد صحيح نيست زيرا اين آشنايي از دويست سال گذشته صورت گرفته بود. هدف این کتاب نيز بررسي تفکر مدرنی است که از دویست سال پیش آغاز شده است. 

معتمددزفولي افزود: ايرانياني كه با دنياي غرب آشنا مي‌شدند با شگفتي به اين دنيا نگاه مي‌كردند. ايرانيان براي نخستين‌بار در برخورد با فرهنگ غرب درباره وضعيت و حيثيت تاريخيشان از خود سوال مي‌كردند. 

وي ادامه داد: ما در دویست سال گذشته شش دوره فکری را گذرانده‌ایم. این کتاب شش جلد دارد و هر جلد از اين كتاب يك دوره فكري را بررسي مي‌كند. تاكنون يك جلد از اين مجموعه با عنوان «آينه‌آوران و عصر رويارويي با غرب» توسط انتشارات نشر و پژوهش شيرازه منتشر شده است. 

نويسنده كتاب «تاريخ انديشه جديد ايراني» گفت: جلد نخست اين كتاب بيش از بیست هزار صفحه را شامل مي‌شود. متن سفرنامه‌هاي اين كتاب نيز با روش پدیدارشناسی جمع آوری شده است. 

وي به دلايل استفاده از سفرنامه‌ها براي نوشتن كتابش اشاره و بيان كرد: نخستين شناخت ما از تفکر مدرن از سفرنامه‌ها شروع شد و نخستين رويارويي و برخورد ايرانيان با دنياي جديد توسط مسافران و سفرنامه‌نويسان ايراني به غرب نوشته شد. اين آشنايي، آغاز‌ انديشيدن و تفکر جديد ايراني است. 

معتمددزفولي افزود: مسافران ايراني كه به هندوستان مي‌رفتند مشاهدات خود را به صورت سفرنامه منتشر مي‌كردند. نخستين سفرنامه نوشته «عبداللطیف شوشتری» است كه به هندوستان رفت و انگلیسی‌ها را در آن‌ كشور ديد و با مشاهده زندگی آن‌ها، درباره جنبه‌های زندگی انگليسي‌ها در كتابش نوشت. 

جلد نخست كتاب «تاريخ انديشه جديد ايراني» در 1119 صفحه با بهاي 38 هزار تومان از سوي انتشارات نشر و پژوهش شيرازه منتشر شده و مجلدهاي بعدي نيز به مرور زمان ارايه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها