سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۸
آشفتگي در چاپ كتاب سهراب سپهري و كناركشيدن ناشر اصلي

هرچند قانون حق انحصار نشر براي مولفان درگذشته از 30 سال به 50 سال افزايش يافته، ناشري كه براي انتشار «هشت كتاب» با خود سهراب سپهري قرار داد داشته، در سال 1389 و با گذشت 30 سال از درگذشت اين شاعر متوجه مي‌شود كه ناشران ديگر به انتشار نسخه‌هاي مختلف از اين كتاب پرداخته‌اند. انتشارات طهوری در طول 30 سال تنها ناشر اين كتاب بود ولي اكنون چاپ اين كتاب به علت حضور گسترده ناشران ديگر متوقف شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نخستین‌بار «هشت کتاب» سهراب سپهری از سوی انتشارات طهوری منتشر و راهی بازار کتاب شده است، اما در سال‌های اخیر شاهد چاپ آن از سوی ناشران مختلف بوده‌ایم. برهمین اساس در این زمینه «ایبنا» گفت‌‌و‌گویی با یکی از مسوولان انتشارات طهوری داشت. 

بهروز مستان، یکی از مسوولان انتشارات طهوری، در گفت‌و‌گو با «ایبنا» گفت: نخستین‌بار در سال 1356 قرارداد انتشار «هشت کتاب» سهراب سپهری با آن شاعر منعقد شد و هنگامی‌که کتاب به چاپ رسید سهراب هنوز در قید حیات بود و این اثر را دید.

وی ادامه داد: از آن زمان تا سال 1389 «هشت کتاب» در چهار سایز به چاپ رسیده است. 47 بار در قطع وزیری، پنج بار قطع رقعی، حدود 16 بار در قطع جیبی‌ نیم وزیری و هشت بار در قطع جیبی نیم‌رقعی این مجموعه منتشر شده است.

مستان با اشاره به ارایه حدود 600 تا 700 هزار نسخه از «هشت کتاب» سهراب در طول مدتی که انحصار چاپ این اثر در دست انتشارات طهوری بوده است، اظهار كرد: تا سال 1389 که حق انحصار این اثر به پایان رسید، هر سال حق التالیف این کتاب به ورثه‌های سهراب سپهری یعنی سه خواهر ایشان پرداخت شده است.

وی در ادامه توضیح داد: قانون حق کپی‌رایت از ابتدا 30 ساله بود، اما طبق تغییر اعمال شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این قانون تغییر یافت و به 50 سال تمدید شد. البته در آن زمان مجوز چاپ «هشت کتاب» سهراب سپهری از سوی ارشاد به بسیاری از ناشران نیز ارايه شد.

مستان افزود: این مساله سبب شد به‌طور کلی چاپ انحصاری این اثر از سوی یک ناشر از کنترل خارج شود یا به بیان دیگر این اثر از دست رفت و همان‌طور که اکنون مشاهد می‌کنید «هشت کتاب» از سوی ناشران مختلف به چاپ رسیده است.

وی در پایان با اشاره به موضوع پیگیری نکردن این مساله از سوی خانواده سپهری یادآور شد: برهمین اساس انتشارات طهوری نیز دیگر آن قرارداد را تمدید نکرد و به عبارتی آن قراداد فسخ شد و دیگر «هشت کتاب» را منتشر نمی‌کنیم.

سهراب سپهری متولد ۱۵ مهر ۱۳۰۷ در کاشان است. او در یکم اردیبهشت ۱۳۵۹ در بیمارستان پارس تهران به علت ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت.

«هشت کتاب» مجموعه اشعار منتشر شده او توسط انتشارات طهوری در برگیرنده دفترهای «مرگ رنگ»، «زندگی خواب‌ها»، «آوار آفتاب»، «شرق اندوه»، «صدای پای آب»، «مسافر»، «حجم سبز» و «ما هیچ، ما نگاه» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط