سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶
رونمایی از فهرستگان نسخه‌های خطی ایران

مجموعه فهرستگان نسخه‌های خطی ایران( فنخا) که نخستین بار توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است، در بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، این مجموعه، فهرست مشترکی از اطلاعات نسخه‌های خطی یا عکسی موجود در ایران از سال 1305تا نیمه اول 1390 را شامل می‌شود و 5 جلد آن با حضور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی رونمایی خواهد شد. 

اطلاعات موجود در «فنخا» که از میان بیش از 500 فهرست معتبر نسخه‌های خطی استخراج شده است، بیش از 320 هزار عنوان نسخه خطی موجود در ایران را در برمی‌گیرد. این فهرست با محور قراردادن هر اثر، از عنوان و مولف کتاب به عنوان دو شناسه مهم در بازیابی اطلاعات مربوط به آثار استفاده کرده است. 

نام مستند کتاب، آوانگاری نام کتاب، نام مستند مولف همراه با تاریخ تولد و وفات، آوانگاری نام مولف، اطلاعات مربوط به آثار پیشینی که اثر مورد نظر با آن‌ها مرتبط است، نام افراد دخیل در شکل‌گیری اثر، تاریخ و محل تالیف، توصیفی کوتاه درباره محتوا، آغاز و انجام اثر، چاپ اثر، منابع و مصادری که حاوی اطلاعاتی درباره اثر و یا مولف هستند، معرفی آثاری که پس از اثر مورد نظر تالیف شده‌اند و با آن ارتباط دارند، از جمله اطلاعات کتابشناختی موجود در فنخا است. 

همچنین در اطلاعات نسخه‌شناسی فهرستگان نسخه‌های خطی ایران، اطلاعاتی مانند شهر و کتابخانه‌ای که نسخه در آن نگهداری می‌شود، آغاز و انجام نسخه، اطلاعات مربوط به مباحث مندرج در نسخه، حجم نسخه به حجم کل کتاب و گزارش افتادگی‌های احتمالی، نوع خط نسخه، نام کاتب همراه با تاریخ و محل کتابت، شکل ظاهری و تزیینات مندرج در آن، معرفی و گزارش نوشته‌هایی که علاوه بر متن در نسخه درج شده‌اند مانند مصصح، حاشیه، اطلاعات مربوط به وقف یا اهدای نسخه، نوع کاغذ، جلد، تعداد صفحات و قطع آن، منبعی که اطلاعات مربوط به نسخه از آن ذکر شده، گردآوری و درج شده است. 

این مجموعه معتبر دارای فهرست مستند مولفان است و منبع اخذشده اطلاعات در آن به طور مشخص وجود دارد تا امکان ارزیابی و داوری برای مراجعه‌کننده فراهم شود. 

از نکات بارز در فهرستگان نسخه‌های خطی ایران، وجود 10 نمایه کامل است که امکان استفاده حداکثری در کوتاه‌ترین زمان را برای پژوهشگران فراهم می‌کند. 

نمایه مولفان در دو جلد و نمایه موضوعی، کاتبان، واقفان، اهداشوندگان، محل‌های تالیف، محل‌های کتابت، نسخه‌های به خط مولف، اعلام و اماکن از نمایه‌های مورد استفاده برای بازیابی بهتر پژوهشگران است. 

این مجموعه که با تلاش یک دهه کتابشناسان، فهرست‌نگاران و نسخه‌شناسان ایرانی و با همکاری پژوهشگران موسسه فرهنگی پژوهشی الجواد آماده‌سازی و جمع آوری شده، مجموعه‌ای 40 جلدی است که حداکثر تا 2 سال آینده تمامی جلدهای آن توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر می‌شود. 

محققان، پژوهشگران، موسسات علمی، پژوهشی و دانشگاهی، کتابخانه‌های سراسر کشور می‌توانند با خرید این مجموعه در روزهای برگزاری نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران، از 20 درصد تخفیف بهره‌مند شوند. 

متقاضیان می‌توانند فرم مربوط به خرید را با مراجعه به وب سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی به نشاني http://nlai.ir تکمیل و به نشانی انتشارات سازمان ارسال کنند. همچنین تلفن فروشگاه‌های شماره 1 و 2 سازمان به شماره 81623315 و 88941946 پاسخ گوی متقاضیان و دریافت درخواست آنان است.

بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از 13 تا 23 ارديبهشت در مصلاي امام‌خميني(ره) برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها