پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
آموزش زندگی صلح‌جویانه به کودکان با یک کتاب

«دست‌ها برای زدن نیست» یکی از آثار جدید انتشارات چکه و شهر قلم است که با هدف آموزش زندگی صلح‌جویانه به کودکان نوشته شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «دست‌ها برای زدن نیست»، به منظور انتقال پیام‌های اخلاقی همچون مهربانی، پذیرش، احساس مسوولیت، بردبار بودن، مشوق بودن، وفاداری، مفتخر بودن و پشتکار داشتن نوشته شده است.
 
مارتین آگاسی نویسنده این کتاب معتقد است همه بچه‌ها می‌توانند یاد بگیرند که از دست‌هایشان برای مراقبت از خود و دیگران استفاده کنند. 

«دست‌ها برای زدن نیست» به طور ساده و صریح دلایل این‌که «زدن» دیگران خطرناک و آسیب‌رسان است را بیان می‌کند. هم‌چنین بچه‌ها را به اندیشیدن درباره‌ رفتارهایی که خودآگاهی، احترام، دلسوزی و احساس مسوولیت و شادی ایجاد می‌کنند و نیز تمرین کردن این رفتارها را تشویق مي‌کند. 

کتاب «دست‌ها برای زدن نیست» به شیوه‌ای نوشته شده که بزرگترها هم با استفاده از آن بتوانند اهداف آموزشی‌شان را پیاده کنند و در پایان ایده‌هایی برای انجام فعالیت‌های بیشتر کودکان و بزرگترها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. 

در بخشی از این کتاب میخوانید: «دست‌ها برای سلام کردن به دیگران و ارتباط برقرار کردن با آن‌هاست. تو می‌توانی برای دوستت دست تکان بدهی. وقتی دوستی را می‌بینی، می‌توانی با او دست بدهی. دست تکان دادن یا با کسی دست دادن، رفتار دوستانه تو را نشان می‌دهد.» 

در بخش پایانی کتاب نیز فسمتی به موضوع کودکان و خشونت اختصاص یافته است. در این قسمت که ویژه بزرگترهاست، راه‌های تعمیق این باور که «دست‌ها برای زدن نیست» توضیح داده شده است. به عنوان مثال در بخش «کتک زدن آسیب می‌رساند» به بزرگترها توصیه شده است: 

«درباره‌ این‌که کتک زدن چگونه می‌تواند آسیب‌رسان باشد، صحبت کنید؛ کتک زدن به بدن و احساسات افراد صدمه می‌زند. این کار هم به کسی که کتک می‌خورد و هم به کسی که کتک می‌زند، آسیب وارد مي‌کند. درباره این‌که گاه مردم به دلیل عصبانی بودن یا ناراحت بودن از کسی یا چیزی، دلشان می‌خواهد دیگران را بزنند یا اذیت کنند، حرف بزنید.» 

«دست‌ها برای زدن نیست» یکی از کتاب‌هایی است که جایزه «آی پرنتینگ مدیا» را به دست آورده و از نظر پدر و مادرهای آمریکایی به عنوان کتاب برگزیده انتخاب شده است. ماریه‌کا هیِن‌لِن تصویرسازی کتاب «دست‌ها برای زدن نیست» را برعهده داشته و افسانه طباطبایی آن را ترجمه کرده است.
 
انتشارات چکه و شهر قلم کتاب 36 صفحه‌ای و تصویری «دست‌ها برای زدن نیست» را با شمارگان سه هزار نسخه و به بهای سه هزار 200 تومان روانه‌ بازار کتاب کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها