یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۶
«معرفت شهودی از ديدگاه امام‌خميني» نمايان مي‌شود

شناخت جهان و انسان و خدا، در تاريخ زندگي بشر امري مطلوب بوده و همواره انسان از راه‌هاي گوناگون براي نيل به اين هدف كوشيده است. «معرفت شهودي از ديدگاه امام خميني»، به قلم احمد ضرّابي راه معرفت شهودي امام خميني(ره) را بازگو مي‌كند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضرابي پس از آن‌كه در فصل نخست اين نوشتار، نوگامان مطالعاتي مباحث فلسفي و عرفاني را با مقدمات اين مباحث آشنا مي‌كند، در دومين فصل كتاب به تعريف ماهيت شهودي مي‌پردازد تا تصور واضحي از معرفت شهودي به دست دهد و زمينه را براي تحليل دلايل نفي و اثبات آن فراهم ‌كند.

وي درباره هدف نهايي عرفان از ديدگاه امام(ره) مي‌نويسد: «شهود قلبي و فنا در ذات و وصول به ذات مقدس حق، هدف غايي عارفان است كه براي دستيابي به آن بايد پله‌هاي معنوي شناخت نفس، تهذيب ايمان، يقين، اطمينان و تجرد روح صعود نمايند. آرماني بسيار فراتر از آنچه در ذهن و انديشه فيلسوفان وجود دارد.»

سومين فصل اين نوشتار به بيان ديدگاه‌هاي امام‌خميني(ره) درباره ادراكات قلبي از منظر آيات و روايات مي‌پردازد. مولف بيان اين ديدگاه‌ها را از آنجايي ضروري مي‌داند كه مي‌تواند ديدگاه‌هاي نادرست را از ذهن مخاطب بزدايد و مرام و مسلك عارفان مورد تاييد قرآن كريم و ائمه‌اطهار(ع) را به مخاطب بشناساند.

نويسنده در فصل چهارم پس از بررسي سخنان عارفان بزرگي مانند «محي‌الدي عربي» و «شيخ اشراق» با محوريت انديشه‌هاي امام خميني(ره) به پويشي تطبيقي ميان آن‌ها مي‌پردازد و از اين راه عمق درستي يا نادرستي سخن مخالفان و موافقان را به مخاطب مي‌نماياند.

ضرابي از فصل پنجم تا هشتم اين نوشتار به موضوعاتي مانند «توهم عقل‌گريزي در عرفان اسلامي و جدايي آن از قرآن و عترت»، «شناخت عرفاني قلب و اسرار آن»، «برتري و شرافت روش عرفان و شهود در آثار امام خميني» و «قضاوت درباره حقايق عرفاني محتاج به رقت‌ها و لطافت‌هاي قلب» مي‌پردازد.

نويسنده اين اثر كه تا پايان فصل هشتم كوشيده است به بيان و تعريف معرفت شهودي و دلايل قرآني بودن اين معرفت و بيان موانع اصلي بپردازد، از فصل نهم كتاب، زمينه‌هاي لازم براي وصول به معرفت شهودي را بيان مي‌كند و تا فصل دوازدهم به موضوع‌هايي مانند «شرايط شهود غيرمعصوم»، «عرفان منفي و ديدگاه امام‌خميني درباره عوامل مختلفي كه مي‌تواند افراد را در موضع مخالف عرفان اسلامي قرار دهد» مي‌پردازد.

مولف در فصل پاياني كتاب با اشاره به ادعا‌هاي جديدي كه تجربه عرفاني و تجربه ديني جهان غرب آن را پديد آورنده‌اند، به پاسخگويي شبهات و ارايه نظر اسلام و عرفان اسلامي مي‌پردازد.

چاپ نخست كتاب «معرفت شهودي از ديد‌گاه امام ‌خميني(ره)» را موسسه چاپ و نشر عروج به بهاي 75000 ريال در 401 صفحه با شمارگان 1000 نسخه روانه بازار نشر كرده است. اين كتاب براي نخستين بار در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با 20 درصد تخفيف عرضه خواهد شد.

بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از 13 تا 23 ارديبهشت در مصلاي امام‌خميني(ره) برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط