جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
قاسمیان: کلام سعدی تاریخ مصرف ندارد

خسرو قاسمیان، شاعر و استاد دانشگاه شیراز، کلام سعدی را بدون تاریخ مصرف می‌داند؛ چراکه اندیشه این شاعر برخاسته از فطرت انسان و نیازهای اساسی انسان است.-

قاسمیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: شعر سعدی تاریخ مصرف ندارد؛ چراکه از فطرت انسان‌ها سخن می‌گوید و مسایلی در آثار او مطرح می‌شوند، که همواره انسان‌ در همه دوره‌ها با آن روبه‌رو خواهد بود.

وی با تاکید بر این موضوع، که آثار سعدی پاسخگوی نیازهای امروز ما هستند، ادامه داد: فراموش نکنیم در دنیای معاصر با معجونی از انسان‌های مختلف، پیر یا جوان، سنتی یا مدرن روبه‌رو هستیم، که با یکدیگر متفاوتند. با این حال آثار سعدی می‌تواند پاسخگوی نیازهای تمامی این افراد باشد.

این شاعر افزود: سعدی می‌تواند به تمامی نیازهای انسان معاصر و در زمینه‌های مختلف عاطفی، فلسفی، اجتماعی و اندیشه‌ای پاسخ دهد.

وی از سعدی به عنوان آینه‌ای یاد کرد، که هر فردی خودش را در آن می‌بیند و توضیح داد: باتوجه به ویژگی‌های آثار سعدی گاهی نیاز داریم، تا نویسندگان و هنرمندان ما به بازآفرینی آثار، حکایت‌ها و داستان‌های این شاعر بزرگ در قالب‌های نمایش‌نامه یا نثر امروزی و حتی در قالب شعر نو بپردازند.

قاسمیان یادآور شد: این مساله ظرافت‌هایی را می‌طلبد و بدین معنا نیست، که آثار سعدی را از مبانی نخستینش تخریب کنیم. همچنین می‌توان با زبان ویژه و شایسته‌ای آثار سعدی را برای کودکان بازآفرینی کرد.

وی به برقراری ارتباط با سعدی اشاره و تصریح کرد: اگر انسان معاصر نتواند یا بنابر دلایلی نخواهد با سعدی ارتباط برقرار کند، این موضوع دلیلی بر ضعف سعدی یا آثار او نیست.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اندیشه‌های سعدی توضیح داد: اندیشه‌های سعدی برخاسته از فطرت انسان و نیازهای اساسی انسان است. برهمین اساس بسیاری از مباحث مطرح شده از سوی او همواره زنده و قابل درک هستند. بنابراین انسان معاصر در دنیای معاصر به راحتی می‌تواند به سراغ آثار سعدی برود و با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از راه‌های موثر در این زمینه استفاده از اندیشه‌ها و مفاهیم به‌کار گرفته شده از سوی سعدی در نگارش فیلمنامه‌ها یا نمایشنامه‌ها است. به عبارت دیگر می‌توانیم در خلق آثار هنری معاصر نیز به سراغ سعدی برویم.

امروز اول اردیبهشت، همزمان با سالروز تولد سعدی شیرازی، در تقویم ایران روز بزرگداشت «سعدی» نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط