سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷
بررسي منابع لغوی كهن قرآن در يك كتاب

«واكاوي و معادل يابي تعدادي از واژگان قرآن كريم» به كوشش جمعي از پژوهشگران جهاد دانشگاهي دانشكده الهيات دانشگاه تهران منتشر شد. اين كتاب به بررسي دقيق و روشمند منابع لغوي كهن و با تكيه بر منابع زبانشناختي جديد مي‌پردازد.-

مسوول اطلاع‌رساني سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: مولفان در كتاب «واكاوي و معادل‌يابي تعدادي از واژگان قرآن كريم» كوشيده‌اند معادل‌هاي تازه جامعه قرآني را با تطبيق فرهنگي‌ آن به جامعه قرآن‌پژوهان كشور ارايه كنند.

مهسا كلانكي، افزود: اين كتاب در نتيجه طرحي بود كه از سال 1387 با مسئوليت «مريم قاسم احمد» و «ندا خوشقاني» و «محمود مكوند» در حال انجام بود و با هدف بررسي دقيق و روشمند منابع لغوي كهن و با تكيه بر منابع زبانشناختي جديد منتشر شد كه امكان دستيابي به معنا و مقصود دقيق‌تر واژگان قرآن را به‌خوبي فراهم مي‌كند.

وي درباره محتواي اين نوشتار توضيح داد: كتاب «واكاوي و معادل يابي تعدادي از واژگان قرآن كريم» در بررسي‌هاي خود به استخراج محدوده استعمال هر واژه از قرآن كريم، بررسي داير‌‌ه‌المعارف‌هاي تخصصي كه خاورشناسان نگاشته‌اند، بررسي ترجمه‌هاي پارسي موجود از متقدمان و متاخران، استخراج معاني از مهم‌ترين ترجمه‌هاي كهن و معاصر، استخراج و ريشه‌يابي واژه‌هاي موردنظر از رهگذر مقايسه با واژه‌هاي مناظر عبري، آرامي، سرياني، حبشي و...، عرضه معاني دقيق از اطلاعات قرآني، قاموسي، معناشناسي و تحول معنايي، پژوهشي معاصر و دايره‌المعارفي و استخراج ترجمه‌هاي پارسي و معادل واژگان قرآني پرداخته است.

مسوول اطلاع‌رساني سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي افزود: جمعي از محققان از جمله طاهره بهشتي، ندا خوشقاني، ابوالفضل خوش‌منش، فاطمه دسترنج، فرزانه روحاني‌مشهدي، فاطمه‌زهرا عزتي، صديقه غفوري مريم قاسم احمد، عطاء‌الله محجوب و محمود مكوند زيرنظر استاد آذرتاش آذرنوش، در تأليف اين اثر همكاري داشته‌اند.

وي در پايان گفت: اين كتاب با 10 درصد تحفيف در بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه خواهد شد.

«واكاوي و معادل‌يابي تعدادي از واژگان قرآن كريم» با شمارگان 1000 نسخه به بهاي 7500 تومان در 458 صفحه از سوي انتشارات جهاد دانشگاهي واحد تهران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط