شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۳
درس گفتارهای تقی پورنامداریان برگزار می‌شود

درس گفتارهای تقی پورنامداریان پیرامون «موضوع ادبیات و نقد ادبی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود . این سلسله نشست‌ها تا 20 خرداد چهارشنبه هر هفته برپا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درس گفتارهای  پورنامداریان از 19 فروردین آغاز شده و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چهارشنبه هر هفته از ساعت 14 تا 16 میزبان شرکت‌کنندگان این دوره است.

در این مجموعه درس گفتارها، شركت‌كنندگان با ادبیات و نظریه‌هایی، كه پیرامون ادبیات و به ویژه شعر از سوی منتقدان ایرانی و خارجی مطرح شده است، آشنا می‌شوند. همچنین بحث‌هایی پیرامون رابطه زبان و معنی در ادبیات تا دهه‌های معاصر ارایه می‌شود تا علاقه‌مندان تصور دقیق‌تر و منسجم‌تری درباره شعر و ادبیات پیدا كنند.

معنی و مفهوم ادبیات در گذشته و حال و مصداق‌های آن، شعر به عنوان مشخص‌ترین نوع ادبی در گذشته، نظر قدما درباره شعر (چهار مقاله، قابوس‌نامه، المعجم)، فلاسفه و شعر و نظریه خواجه نصیرالدین طوسی، افلاطون و ارسطو و نظریه آنان درباره شعر و ادبیات، شعر و ادبیات، شعر و زیبایی، شعر و زبان، انواع شعر، نظریه‌های مهم مطرح شده پیرامون شعر و نقد شعر سرفصل‌های این درس گفتارها هستند.
 

اردیبهشت سال گذشته نیز پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوره درس گفتارهای تقی پورنامداریان را با موضوع «ادبیات رمزی / تفسیر عقل سرخ سهروردی» برگزار کرد.

تقی پورنامداریان متولد 1320 در همدان است. وی در سال 1358 در حالیكه فعالیت‌های خود را در آموزش و پرورش ادامه می‌داد موفق به دریافت درجه دكترا در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد.

پورنامداریان در حال حاضر استاد زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. عمده فعالیت‌های او در بررسی شعر كلاسیک فارسی بوده و كتاب‌ها و مقالات منتشر شده او در حدود 36 اثر است.

«تاملی در شعر احمد شاملو»، «درس فارسی برای فارسی‌آموزان خارجی»، «در سایه آفتاب»، «بلاغت و گفت‌وگو با متن»، «پایان بی‌قراری ماهان»، «نقد و تحلیل هزاره دوم آهوی نظامی»، «چند نكته درباره شعر شاعران آذری و نظامی»، «هماهنگی صورت و معنی در شعر بهار»، «عالم شامی شعر حافظ»، «گمشده لب دریا»، «تفسیری دیگر از شیخ»، «عطار و ابوسعید ابوالخیر»، «اسباب و صور در غزل‌های مولویب، «هویت ملی و شاهنامه» و «رمز و داستان‌های رمزی در ادب فارسی» عنوان برخی از آثار پورنامداریان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط