سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۸
انتشار اثری در معرفي اهمیت ایل بختیاری و تاریخ

«تاریخ بختیاری» اثر مشتركي است از «سردار اسعد» و «لسان ا‌لسلطنه سپهر» که با تصحیح جمشید کیانفر به چاپ چهارم رسید. کیانفر این کتاب را اثری مهم در تاریخ دانست و گفت: اهمیت کتاب به دلیل پرداختن به ایل بختیاری و همچنین ارتباط آن با دوره مشروطه است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «تاریخ بختیاری» را نخستین اثر تالیفی مستقل درباره ایل بختیاری می‌دانند.

کیانفر، مصحح این کتاب، درباره این اثر گفت: در دوره‌ای سردار اسعد تصمیم می‌گیرد درباره قبیله‌اش بنویسد و از این رو اهل قلم روزگار خود را جمع می‌کند. کتاب به دستور علیقی‌خان سردار اسعد بختیاری‏ توسط عبدالحسین لسان‌السلطنه سپهر تحریر می‌شود و سردار اسعد سرویراستاری نهایی کتاب را بر عهده می‌گیرد.

به گفته کیانفر، این کتاب، حاصل کاری گروهی است و 14 نفر در تالیف و ترجمه اثر نقش داشته‌اند و نام تمام آن‌ها در مقدمه كتاب آمده است. کیانفر درباره این کتاب و اهمیت آن به عنوان یک سند تاریخی افزود: «تاریخ بختیاری» از دو دیدگاه اهمیت دارد: نخست اینکه درباره تاریخ ایل بختیاری است و از فرقه‌هایی می‌نویسند که در درون این ایل بوده‌اند و سرزمینی را که در آن زندگی کرده‌اند، به مخاطب نشان می‌دهند. این کتاب، شناخت خوبی درباره تاریخ و سرزمین بختیاری و حالات و روحیات بختیاری‏ها ارایه می‌کند و نشان می‌دهد این قوم از تاریخ معاصر صفویه به بعد چه نقشی در مسایل نظامی و سیاسی داشته‌اند.

کیانفر افزود:‌ از دیدگاه دوم، این کتاب یکی از منابع مهم تاریخ مشروطه نيز هست، چون بخشی از این دوره با ایل بختیاری رقم خورده است.

کیانفر درباره سبک نگارشی کتاب «تاریخ بختیاری» گفت: این اثر به سبک نوشته‌های قدیمی تالیف شده اما در تصحیح آن فصل‌بندی صورت گرفته و این متن قدیمی به 22 فصل و همچنین ضمایم کتاب تقسیم شده است. این تقسیم‌بندی سبب می‌شود مطالعه کتاب آسان‌تر شود و هر فصل به مبحثی خاص می‌پردازد. برای مثال نقل‌قول‌هایی که از افراد مطرح در این کتاب تاریخی آورده شده به یک فصل جداگانه نیاز پیدا کرده و یا فصل دیگری به طور خاص به وقایع تاریخ بختیاری در عصر قاجار پرداخته است.

به گفته کیانفر، این کتاب با تصاویری همراه شده است که در دو بخش از هم متمایز شده‌اند. تصاویر یک بخش طراحی‌هایی هستند از دوره سردار اسعد که نشان‌دهنده آثار باستانی دوره بختیاری‌اند و در قسمت دیگر تصاویری از رجال و شخصیت‌های مطرح ایل بختیاری آمده است.

کیانفر کتاب‌شناس، پژوهشگر، نویسنده، مصحح، ویراستار، روزنامه‌نگار، مدرس و نسخه‌پژوه ایرانی است که تاکنون آثاری چون «تاریخ امپراطوری عثمانی» اثر هامر پورگشتال، تصحیح «اکسیر التواریخ» از علیقلی میرزا اعتضادالسلطنه، تصحیح «ناسخ التواریخ: زندگانی پیامبر (ص)» نوشته محمدتقی لسان الملک و «کشف تلبیس یا نیرنگ و دورویی انگلیس در ایران» از وی منتشر شده است. او نخستین کتاب خود را در بیست‌وسه سالگی منتشر کرد.

به گفته این پژوهشگر «تاریخ بسندیده» آخرین اثری است که پیش از این با تصحیح وی منتشر شده است. این اثر در دو جلد در اوایل سال 1390 منتشر شد. «تاریخ پسندیده (تحریری از ظفرنامه شرف الدین علی یزدی)» اثری است از «محرر روح الله منشی» و نویسنده در آن تاریخچه‌ای از جهان‌گشایی تیمور گورکانی را روایت کرده است.

چاپ چهارم «تاریخ بختیاری» (خلاصه الاعصار فی تاریخ البختیار) اثر علیقلی خان سردار اسعد و عبدالحسین لسان ا‌لسلطنه سپهر با تصحیح و اهتمام جمشید کیانفر در 808 صفحه و به بهای 25 هزار تومان از سوی نشر اساطیر روانه بازار کتاب ایران شده است. این كتاب نخستین بار در سال 1376 منتشر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها