پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰
كتابي براي جوانان در آستانه ازدواج و ديپلم به بالا

«همسرگزيني، چرا و چگونه» عنوان كتابي است كه به گفته نويسنده آن، موارد مهم درباره انتخاب همسر را با ادبياتي كه مناسب جوانان ديپلم به بالاست، شرح مي‌دهد.-

علي احمدپناهي، نويسنده اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: اين اثر ویژه جواناني است كه قصد ازدواج دارند و ادبيات نگارش آن به نحوي است كه جوانان تحصيل‌كرده بهتر قادر به درك آنند؛ به همين دليل گمان مي‌كنم با وجود رواني نثر كتاب، افراد ديپلم به بالا بهتر مي‌توانند آن را درك كنند.

وي درباره چگونگي و اولويت پرداختن به معيارهاي ازدواج در كتابش گفت: آثار معنوي، اقتصادي و از همه مهم‌تر روانشناختي ازدواج از جمله اميد، نشاط و آرامش، نخستين مواردي‌اند كه آن‌ها را شرح دادم.

احمدپناهي درباره سن مناسب ازدواج گفت: طبق آنچه در كتاب به آن اشاره كرده‌ام، سن خاصي را نمي‌توان براي ازدواج مشخص كرد، زيرا اين موضوع به ميزان رشد عاطفي، اقتصادي و اجتماعي افراد بستگي دارد. شرايط و نيازهاي افراد با يكديگر متفاوتند و شايد جواني در هجده سالگي به ازدواج نیاز پيدا كند و شرايط اقتصادي مناسبي هم داشته باشد؛ بنابراين، مانعي براي ازدواج او نيست.

وي افزود: به اعتقاد من، دختران از 15 سال به بالا و پسران از 20 سال به بالا در صورت واجد شرايط بودن، آمادگي ازدواج را دارند.

احمدپناهي ويژگي‌هاي همسر را در دو بخش ضروري و غيرضروري دسته‌بندي كرد و گفت: خصوصياتي مانند دينداري، اخلاق نيك، سلامتي جسم و روح و اصالت خانوادگي براي هر يك از طرفين ضروري‌اند و اگر وجود نداشته باشند، پايه‌هاي زندگي متزلزل خواهند شد. هم‌شاني تحصيلي، فرهنگي و مالي و همچنين زيبايي، از جمله معيارهاي درجه دومند.

نويسنده كتاب «با دخترم» يادآوري كرد: شش راهكار تحقيق را براي سنجيدن اين ويژگي‌ها پيشنهاد داده‌ام؛ تست، مشاوره پرسيدن از معتمدان و خانواده، از جمله اين راهكارهايند. مهريه، كيفيت برگزاري خواستگاري و جشن نامزدي، آسيب‌هاي دوران نامزدي كه به خاطر ندانم‌كاري طرفين و خانواده‌ها بر سر مسايل بي‌اهميت به وجود مي‌آيند نيز از ديگر مواردي است كه به آن‌ها پرداخته‌ام.

وي افزود: موضوعات اين كتاب تا مسايل شب زفاف را شامل مي‌شود. در اين بخش موضوعاتي مانند مسايل بهداشتي و بايسته‌هاي جنسي شب زفاف را كه برخي از جوانان از آن‌ها بي‌اطلاعند، به نحوي شرح داده‌ام.

احمدپناهي درباره كتاب ديگرش با عنوان «همسرداري» كه پيش از فرا رسیدن نوروز امسال از سوي نهاد رهبري در دانشگاه‌ها منتشر شد، توضيح داد: اين اثر به مسايل پس از دوران ازدواج مانند حقوق زوجين و زمان مناسب براي فرزنددار شدن مي‌پردازد. اين كتاب به صورت پرسش و پاسخ تنظيم شده است. 

كتاب «همسرگزيني، چرا و چگونه» در 336 صفحه و با بهاي 45000 ريال چند روزي است از سوي انتشارات موسسه امام خميني(ره) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط