سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸
«سفرنامه ناصرخسرو» نقد مي‌شود

سفرنامه ناصرخسرو در نشست ادبی هفته آينده فرهنگسراي فردوس نقد می‌شود.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۵، «سفرنامه ناصرخسرو»، روز یکشنبه، ۲۰ فروردین، ساعت ۱۷ با حضورجعفر توزنده‌جانی و جمعی از نويسندگان در فرهنگسرای فردوس، واقع در میدان صادقیه، بلوار فردوس نقد خواهد شد. 

اين كتاب منسوب به ناصر خسرو و گزارشی از سفر هفت‌ساله وي است. این سفر در ششم جمادی‌الاخر سال ۴۳۷ قمری از مرو آغاز شد و در جمادی‌الاخر سال ۴۴۴ قمری با بازگشت اين اديب و متفكر ايراني به بلخ پایان پذیرفت. 

ابومعین ناصربن خسروبن حارث قبادیانی‌بلخی، معروف به ناصر‌خسرو، در نهم ذیقعده ۳۹۴ قمری (۳ سپتامبر ۱۰۰۴ میلادی، ۱۲ شهریور ۳۸۳ خورشیدی) در روستای قبادیان در بلخ در خانواده‌اي متمول که ظاهرا به امور دولتی و دیوانی اشتغال داشتند، متولد شد. در آن زمان پنج سال از آغاز سلطنت سلطان محمود غزنوی می‌گذشت. ناصر خسرو در دوران کودکی برای یک زندگی پرحادثه آماده شد.
 
وي يكي از مفاخر شعر و ادب فارسي است كه آثار متعددي به نثر و نظم دارد. از آثار وی در نظم می‌توان به «دیوان شعر»، «مثنوی روشنایی‌نامه در وعظ و حکمت» و «سعادتنامه»، اشاره كرد.
 
«سفرنامه»، «خوان و اخوان»، «گشایش و رهایش»، «جامع‌الحکمتین»، «زادالمسافرین»، «دلیل‌المتحیرین» (از آثار مفقود شده او) و «بستان العقول» (از آثار مفقود شده وي )، ‌از جمله آثار وي به نثرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها