دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۸
دو کتاب تازه از مرتضی کاخی منتشر می‌شود

مرتضی کاخی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، دو کتاب در زمینه تحلیل و بررسی سیر رباعی و قصیده در شعر فارسی را از سوی نشر سخن در دست تدوین و انتشار دارد.-

کاخی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «این کوزه‌گر دهر» یکی از آثار در دست انتشار است و به تحلیل و بررسی رباعی در تاریخ شعر فارسی از ابتدا تا امروز اختصاص دارد.

وی افزود: در این کتاب سیر رباعی از نظر محتوا و وزن بررسی شده است؛ عنوان کتاب نیز برگرفته از یکی از رباعی‌های خیام است.

کاخی به کتابی در زمینه سیر قصیده در شعر فارسی اشاره و تصریح کرد: این کتاب با عنوان «نامه اهل خراسان» به بررسی و تحلیل سیر قصیده در شعر فارسی، از آغاز تا امروز می‌پردازد. نگارش نهایی این اثر به زودی به پایان می‌رسد و آن‌را برای چاپ به نشر سخن می‌سپارم.

وی ادامه داد: قصیده زبانی بسیار فاخر دارد. برهمین اساس در بررسی این نوع قالب شعری، ارایه نمونه‌هایی از آن و شرح و معنی ابیات نیز ضروری است.

پیشتر نیز در این مجموعه کتابی با عنوان «قدر مجموعه گل» به کوشش کاخی و از سوی نشر فرزان‌روز منتشر شده است. این کتاب در راستای بررسی قالب غزل تدوین شده و برگزیده‌ای از غزل فارسی از آغاز تا امروز است.

وی در پایان از پژوهش و آماده‌سازی کتابی در زمینه نثر فارسی خبر داد و گفت: به زودی کار نگارش و تدوین اثری با عنوان «نثر فارسی از آغاز تا امروز» را آغاز کنم. پژوهش‌های مقدماتی و گردآوری نمونه‌ آثار برای تدوین این اثر به پایان رسیده است و از رهگذر این کتاب نثر فارسی از ابتدای حیات زبان فارسی بررسی می‌شود.

مرتضی کاخی متولد 1317 است. «روشن‌تر از خاموشی» (گزیده‌ شعر امروز ایران (۱۳۵۷ - ۱۳۰۰))، «قدر مجموعه‌ گل» (برگزیده‌ای از غزل فارسی از آغاز تا امروز همراه با شرح و توضیح)، «باغ بی‌برگی؛ یادنامه‌ مهدی اخوان ثالث»، «گفت‌وگوی شاعران: مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، م. آزاد تهرانی» و «صدای حیرت بیدار؛ گفت‌وگوهای مهدی اخوان ثالث» از جمله آثار منتشر شده او هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط