دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰
نمایشگاه خوشنویسی شاهنامه در فرانسه برپا می‌شود

نمایشگاه خوشنویسی برگرفته از شاهنامه فردوسی با نام «نیک‌بختی در هنر ایرانی» به کوشش بنیاد فردوسی و مرکز دانشگاهی مطالعات و پژوهش‌های ایرانی آلزاس و با همکاری گروه خاورشناسی دانشگاه استراسبورگ در دانشگاه استراسبورگ فرانسه برپا می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد فردوسی، آیین رونمایی از آثار خوشنویسان کشور، شمس‌الدین مرادی و محمد یاراحمدی با حضور حسین بیک‌باغبان، رییس مرکز دانشگاهی مطالعات و پژوهش‌های ایرانی آلزاس، یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی، استادان گروه خاورشناسی دانشگاه استراسبورگ فرانسه، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ تهران و دانشگاه آزاد اسلامی 15 فروردین در ساختمان دوره دکترای دانشگاه استراسبورگ برگزار می‌شود.

نمایشگاه «نیک‌بختی در هنر ایرانی» با هجده تابلوی اصل خوشنویسی از آثار شمس‌الدین مرادی و پنج تابلوی نقاشی‌خط محمد یاراحمدی آغاز به کار می‌کند و با برپایی کارگاه آزاد هنری این هنرمندان، برای آفرینش آثار الهام گرفته از آموزه‌های اخلاقی شاهنامه فردوسی 17 فروردین به کار خود پایان می‌دهد.

آثار خوشنویسی شکسته‌نستعلیق شمس‌الدین مرادی، به‌‌ویژه آثاری که از آموزه‌های ادیبان بزرگ زبان پارسی هم‌چون فردوسی، خیام و حافظ خلق کرده است، از بارزترین نمونه‌های هنر فاخر ایرانی به حساب می‌آید. وی هم‌چنین فعالیت‌هایی در زمینه تالیف کتاب، برپایی نمایشگاه‌ها و دریافت عنوان‌های برتر جشنواره‌های جهانی و بین‌المللی را در کارنامه هنری خود دارد.

نمایشگاه خوشنویسی برگرفته از شاهنامه فردوسی با نام «نیک‌بختی در هنر ایرانی» از 15 تا 17 فروردین در ساختمان دوره دکترای دانشگاه استراسبورگ فرانسه برپا می‌شود. 

همچنین بنیاد فردوسی در نخستین گام نوروزی با همکاری فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای و پشتیبانی موسسه توسعه هنرهای معاصر از هفتم تا چهاردهم فروردین امسال نمایشگاه عکس «زورخانه؛ باشگاه ورزش‌های باستانی ایرانیان» را در نگارخانه خانه فرهنگ ایران در پاریس برگزار کرد.

در این نمایشگاه 14 عکس سیاه و سفید از آثار سعید محمودی ازناوه و 14 عکس رنگی از آثار میثم موحدفرد برای پاسداشت ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای، که در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت شده است، ارایه شد.

در برپایی این نمایشگاه موسسه نور نگار، خانه هنر دیجیتال دید‌گان و اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز همکاری داشته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط