شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۳
کتاب «نوروز» روایتگر فرهنگ و پیشینه نوروز

کتاب «نوروز» نوشته اعظم محبوبی و فرمهر منجزی، روایتگر هر آن چیزی است که خواننده را با فرهنگ، سنت ها و سابقه نوروز آشنا می کند و آگاهی های منسجم و پیوسته ای در اختیار او می گذارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نویسندگان در این کتاب به شیوه ای مستند، به شناسایی این جشن کهن پرداخته اند و آن را از دید فرهنگ عامه نگریسته اند. در آغاز از پیشینه نوروز سخن گفته می شود.

هر چند پرداختن به چنین موضوع گسترده ای نیاز به پژوهش دامنه داری دارد، اما نویسندگان تلاش کرده اند تا خلاصه وار خواننده را با دیرینگی نوروز و نشان های آن در تاریخ آشنا کنند. آنگاه به موضوع گردش سال از روی حیوانات پرداخته اند که خود موضوعی است که با گاهشماری ارتباط می یابد و آگاهی از آن خواننده را با این گونه از تقویم آشنا می کند.

آتش افروزها جستار دیگری است که در این کتاب کم حجم می توان دید و آن را شناخت. سپس از حاجی فیروز، که سنت پابرجای نوروز و نماد و نشانه ای از آن به شمار می رود، یاد می شود. این نماد نوروزی، با اسطوره ها و افسانه های کهن ارتباط دارد.

مطلب دیگری که در کتاب «نوروز» بدان توجه شده است و با فرهنگ عامه پیوند می یابد، خرید عید است که از دیرباز همراه با سنت ها و آدابی بوده است و ریشه در فرهنگ مردم دارد. سپس به موضوع پنجه آخر سال نگریسته شده است. 

در تقویم کهن ایرانی، سال 12 ماه بود و هر ماه 30 روز. پنج روز پایانی نیز پنجه دزدیده نامیده می شد. آن پنج روز خود دارای فلسفه و آیینی بود که در این کتاب به کوتاهی به آن اشاره شده است. هدایای نوروزی نیز بخش دیگری از کتاب است و در پایان نیز از قصه عمو نوروز یاد می شود.

کتاب «نوروز»، نوشته مشترک اعظم محبوبی و فرمهر منجزی را دفتر پژوهش های فرهنگی در 40 صفحه چاپ و با شمارگان 2 هزار نسخه منتشر کرده است. این کتاب که با تصویرگری مانلی منوچهری آراسته شده است، به بهای 2 هزار و 900 تومان به فروش می رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها