پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶
نوروز سرشار از نشانه ها و نمادهای تاریخی است

کتاب «نگرشی بر آیین و مراسم نوروزی» نوشته محمد احمدی سرشار از نشانه ها و نمادهای تاریخی است و پیوند بسیاری با رویدادهای تاریخی دارد و ریشه جشن نوروز را در تاریخ می داند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره نوروز و پیوند آن با نوزایی طبیعت، بسیار می توان سخن گفت و آن را از دیدگاه های گوناگون بررسی کرد. این گستردگی بدان سبب است که جشن نوروز، ریشه در تاریخ دارد و سرشار از نشانه ها، نمادها و پیوندهای بسیار با رویدادهای تاریخی است.

محمد احمدی در کتاب «نگرشی بر آیین و مراسم نوروزی» نوروز را جشنی کهن تر از کتاب اوستا می داند. ضمن آن که به این نکته اشاره می کند که نام این جشن در اوستا نیامده است. او از گستره پهناور نوروز سخن به میان می آورد و قلمرو آن را در فلات ایران و بین النهرین برمی شمارد.

حتی نشانه های آن را در میان فرهنگ ها و سرزمین های دیگر هم می توان دید. در کتاب یاد شده، مراسم و آیین نوروزی، از آغاز تا روزگار ما، به شیوه ای مختصر توضیح داده شده است. 

احمدی از پیدایش نوروز و پیوند آن با آب سخن می گوید و «میر نوروزی» را شرح می دهد و از خوراکی های نوروزی و آداب دید و بازدید، آگاهی هایی را در اختیار خواننده قرار می دهد.

دو موضوع «طبیعت گردی» و «جغرافیای نوروز» نیز دربردارنده مطالبی خواندنی است که آشنایی خواننده را با این جشن کهن، افزون تر می سازد. 

همچنین از پیشینه نوروز در دربارهای ایران سخن گفته شده و نشانه های نوروز در ادب فارسی بررسی شده است. درباره سفره هفت سین نیز مطالبی ذکر شده است.

کتاب «نگرشی بر آیین و مراسم نوروزی»، نوشته محمد احمدی را نشر رستم و سهراب گیلان در 1000 نسخه و به بهای 15 هزار ریال منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها