سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴
كتابخانه مجلس سراغ انتشار كتاب‌هاي تاليفي مي‌رود

مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي در سال جديد علاوه بر انتشار اسناد، انتشار كتاب‌هاي تاليفي را نيز مورد توجه قرار مي‌دهد. ساختار و كاركرد، تحليل عملكرد بيروني و دروني مجلس شوراي ملي و همچنين نگاه مردم به اين نهاد در ادوار مختلف، برخي از موضوعات اين كتاب‌ها را تشكيل مي‌دهند._

علي ططري، مدير و دبير شوراي ارزيابي اسناد مركز اسناد مجلس شواري اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره برخي از برنامه‌هاي انتشارات كتابخانه، موزه و مركز اسناد و مجلس شوراي اسلامي در سال جديد گفت: در سال جديد برنامه‌هايي را براي تاليف در حوزه تاريخ مجلس و مشروطه ايران در نظر گرفته‌ايم. از جمله اهدافي كه از انتشار اين كتاب‌ها دنبال مي‌كنيم، اين است كه اسناد موجود در كتابخانه مجلس شوراي اسلامي به درستي در دسترس پژوهشگران قرار گيرند.

وي روشن كردن نقاط تاريك تاريخ معاصر ايران و مشروطه را از ديگر اهداف انتشار كتاب‌هاي تاليفي و تحليلي بر اساس اسناد دانست و گفت: ما در مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي رسالتي چندگانه را دنبال مي‌كنيم كه از جمله آن‌ها، روشن‌سازي تاريخ 105 ساله پارلمان و دموكراسي در كشورمان است. ما رسالت خودمان مي‌دانيم كه تمامي اسناد موجود درباره مجلس را منتشر كرده و با سهولت در اختيار پژوهشگران و علاقه‌مندان به اين حوزه قرار دهيم.

دبير شوراي ارزيابي اسناد مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بر اساس همين رسالت قصد داريم علاوه بر انتشار اسناد در قاب كتاب، به حوزه تاليف نيز توجه كنيم. يكي از برنامه‌هاي مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي در سال 91 خلق آثار جديد با رويكرد نقد و تحليل است. تاليف را نيز بايد به صورت مجزا در كنار انتشار اسناد پي‌گيري كنيم، زيرا نگرانيم كه انتشار اسناد در قالب كتاب جاي تاليفات در اين حوزه را نگيرند.

ططري تاكيد كرد: انتشار اسناد اهميت زيادي دارد و اين بخش را نيز تقويت خواهيم كرد اما اين امر به تنهايي نمي‌تواند جايگزين توليد تاريخ شود و از سوي ديگر، تاليفات و تحليل‌هاي تاريخي نيز نمي‌توانند وظيفه اسناد را بر عهده بگيرند. با پرداختن به هر دو اين عرصه‌ها مي‌توان تاريخي مدون و مستند را شكل داد.

وي درباره موضوعات اين آثار تاليفي گفت: بديهي است كتاب‌هايي كه تاليف خواهيم كرد، موضوعاتي مشابه موضوعات اسناد موجود در كتابخانه مجلس دارند. همچنين ما بايد تاليفات را به سويي ببريم كه بر اساس نيازمان باشند.

ططري توضيح داد: موضوعات نهايي اين كتاب‌ها پس از آسيب‌شناسي و نيازسنجي مشخص خواهند شد. بايد ديد درباره كدام موضوعات، منابع و اسناد كافي داريم كه بتوانيم دست به تاليف در آن حوزه بزنيم. متاسفانه برخي از تاليفاتي كه اكنون در حوزه‌هاي تاريخ معاصر وجود دارند، از اعتبار كافي برخوردار نيستند.

مدير مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي در پايان گفت: ساختار، كاركرد، تحليل عملكرد بيروني و دروني مجلس شوراي ملي و همچنين نگاه مردم به اين نهاد در ادوار مختلف را در تاليفات در نظر خواهيم گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط