پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۴
ژان‌کلود کاریر در ایران از مولانا مي‌گويد

ژان‌کلود کاریر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی و برنده جایزه اسکار، سه شنبه در شهر کتاب، درباره کتاب «عارف جان سوخته» نوشته نهال تجدد(همسر ايراني اش)، به سخنرانی می‌پردازد و بازتاب اندیشه‌های مولانا در فرانسه را تشريح خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ژان کلود کاریر، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان فرانسوی و نويسنده فیلمنامه‌هایی چون «بار هستی» (اقتباس از رمانی به همین نام، اثر میلان کوندرا)،سه‌شنبه ۴ دی، ساعت ۱۷، در نشست هفتگی شهر کتاب سخنرانی می‌کند. 

این نشست به نقد کتاب «عارف جان سوخته» كه شرح حالي از مولانا شاعر و اديب ايراني است،اختصاص دارد.

«عارف جان سوخته» توسط نهال تجدد، (همسر ایرانی‌الاصل کاریر) و به زبان فرانسوی تالیف شده و اخیرا با ترجمه مهستی بحرینی، توسط انتشارات نیلوفر به بازار کتاب ایران عرضه شده است.

علاوه بر کاریر، نهال تجدد (مولف کتاب)، مهستی بحرینی (مترجم کتاب)، پیروز سیار نیز در این نشست حضور دارند. شرکت در این جلسه برای عموم آزاد است. 

ژان کلود کار‌یر متولد ۱۹ سپتامبر ۱۹۳۱ در فرانسه‌است. هرچند وی در  دوران کاری‌اش به نمایشنامه نویسی، فیلمنامه نویسی، نویسندگی، تدریس و حتی بازیگری مشغول بوده،اما عمده شهرتش از فیلمنامه نویسی به دست آمده است. 

نام بیش از صد اثر سینمایی و تلویزیونی در کارنامه او ثبت شده که منتقدان ،برخی از این فیلم‌ها را آثاری مهم در تاریخ فیلمسازی می‌دانند.

 وی کار جدی‌اش را در سینما با لوییس بونوئل، (کارگردان اسپانیایی و سازنده آثاری چون «سگ آندلسی») آغاز کرد و تا پیش از مرگ بونوئل در ۶ فیلم با او همکاری داشت. 
كارير  نزدیک ترین دوست بونوئل محسوب می‌شد و به گفته خودش، دونفری با بونوئل حدود ۲۰۰۰ وعده غذا خورده‌اند !

برخی از افتخارات هنری این نویسنده ۷۶ ساله عبارتند از: برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه برای فیلم «جشن یادگاری» (۱۹۶۳)، دو بار نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی برای فیلم‌های «بار هستی» (۱۹۸۸) و ...
جلسه نقد کتاب «عارف جان سوخته»، در زمان یاد شده و در سالن کنفرانس شهر کتاب مرکزی برگزار می‌شود. شهر کتاب مرکزی، در تقاطع خیابان زرتشت شرقی و حافظ شمالی واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها