سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۲
تکرار کنفرانس بزرگ نویسندگان در ادینبورگ

کنفرانس بزرگ نویسندگان ادینبورگ که در سال 1962 برگزار شده بود، در تابستان آینده تکرار می شود. در کنفرانس پيشين نويسندگان مطرحي چون نورمن میلر و ویلیام اس. بوروز با نویسندگان محلی گفت و گو کردند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از گاردین، فستیوال جهانی کتاب ادینبوگ و انجمن بریتانیا در حال همکاری هستند تا بتوانند در سالروز 50 سالگی این همایش که در سال 1962 برگزار شد آن را بازسازی کنند. از این رو 50 نویسنده برتر اسکاتلندی گرد هم می آیند تا ارتباط ادبیات امروزی را بررسی کنند و تلاش کنند تا فضایی را شکل دهند که ترتیب دهندگان این همایش آن را «کامل ترین تصویر از نویسندگی امروزی و ارتباط آن با زندگی مدرن» می نامند. این همایش که در ماه آگوست (مرداد) برگزار خواهد شد به صورت آنلاین در سراسر جهان پخش مي‌شود.
 
«نیک بارلی» مدیر فستیوال جهانی کتاب ادینبورگ می گوید: نیم قرن پیش ادینبورگ کنفرانس نویسندگانی را میزبانی کرد که آنقدر تاثیرگذار بود که به برگزاری کنفرانس های مطبوعاتی به صورتی که امروز آن ها را می شناسیم کمک کرد. در آن کنفرانس نورمن میلر، روزاموند له من و ویلیام اس. بوروز از جمله نویسندگان مطرح جهانی بودند که با نویسندگان محلی اسکاتلندی گفت و گو کردند. در آن کنفرانس 5 روزه ، 50 نویسنده با یکدیگر ملاقات کردند تا در این باره بحث کنند که چگونه می توان معنی اتفاقاتی را که در این جهان می افتد درک کرد. این بحث ها تبدیل به مقابله ای بین نویسندگان قدیمی و جدید شد و آینده رمان نویسی و این‌که آیا ادبیات باید سیاسی شود یا خیر از مسایل مورد بحث بود. همین موضوع های کلی، بحث هایی قوی و احساسی را به راه انداختند. و حالا این موضوع به ذهن من راه پیدا کرده که می توان این بحث ها را با مسایل امروز هم مرتبط دانست. 

کنفرانس سال 1962 «بوروز» از هم دوره ای های آلن کینزبرگ را که تقریبا ناشناخته بود در جایگاهی جهانی قرار داد. بوروز، الکساندر تروچی را با خود به ادینبورگ برد و در یک بحث داغ درباره ادبیات هیو مک دیارمید اسکاتلندی، تروچی را یک «تفاله بین المللی» خواند. 

بعد از آن تروچی از مک دیارمید انتقاد کرد و جو کلی را «متفرعنانه، از مرحله پرت، کوته فکرانه و مخلوطی قدیمی از اراجیف» نامید. در همین حال، نورمن میلر نویسنده برجسته آمریکایی نیز به دفاع از بوروز و تروچی برخاست. 

این بحث ها که قرار است در جشنواره کتاب ادینبورگ دوباره مطرح شود، در ادامه سال هم در فستیوال های ادبی جهانی دنبال خواهد شد و در سراسر جهان انعکاس خواهند یافت. کتاب این همایش در پاییز سال 2013 به چاپ می رسد . اطلاعات کامل درباره کنفرانس جهانی نویسندگان ادینبورگ 2012، در ماه ژوئن (تیر) اعلام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها